Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

pswe

Medlem
Min bokning var GOT-CPH-HND med SAS (award). Flyget från CPH blev försenat ca 5h (efter boarding) och vi fick sitta kvar i planet på grund av ”tekniskt problem”. Efter ca 5h fick en sektion i eco lämna planet och vi andra fick lyfta. Enligt en cabin crew var problemet att en av nödutgångarna var ur funktion och att de därför var tvungna att flyga med färre passagerare. Vi landade 4h 45min för sent.

Fråga 1: Visst har vi rätt till 600€ pp enligt EU 261? Har gjort en claim hos SAS för det nämligen.

Fråga 2: Om vi blir nekade, hur går man smidigast vidare? är det ARN eller dansk motsvarighet? Airhelp?

Fråga 1) Ja,
Fråga 2) SAS brukar vara bra i sådana här fall så tror inte frågan blir aktuell, men om den ändå blir det, så tror jag att givet resestarten i Sverige så är ARN billigast om än kanske inte snabbast.
 

IsleOfMan

Medlem
Visst ska flygbolaget ersätta hotellkostnad enl "duty of care" vid inställt, anslutande flyg som inneburit avgång nästkommande dag, även fast hotellet är bokat någon månad i förväg av mig när jag fick reda på att flyget var inställt? Flygbolaget menar nämligen att ersättning inte utgår enl duty of care pga att hotellet är "pre booked" av mig.
 

mylabel

Medlem
Timeline för TG ARN-BKK med 5 timmar försening.
Jan - Flyget blev försenat
Feb - Mejlet skickats
Apr - Fick svarmejlet där ersättningen godkändes
Maj - Fick ett till mejl där man måste skriva under samt skicka in passet.
Jun - Bangkok kontor godkände dokumentet
Jul - STO kontor betalade ut och pengarna nåddes kontot efter en vecka.

Lika lång behandlingstid som TAP nästan ;)
 

SK989

Medlem
Hur lång tid efter en flight kan man begära ersättning med hänvisning till 261/2004?
Frågan varierar från EU-land till EU-land eftersom saken inte är reglerad i EU-rätten utan den prövas enligt varje lands nationella processuella regelverk för tvister och de preskriptionsregler som gäller i det landet, vilket är något som EU-domstolen har uttalat i målet C‑139/11. I vilket land man väcker talan kan alltså ha betydelse för om man är för sent ute eller inte. Man kan enligt EU-domstolen väcka talan i antingen medlemslandet var resan började eller slutade eller i det land var flygbolaget har sitt säte (fastslaget i mål C-204/08).

I Sverige har Högsta domstolen (HD) prövat frågan i rättsfallet NJA 2018 s. 127. HD:s slutsats är att en reklamation som görs i Sverige enligt 261/2004 ska göras "inom skälig tid". Vad är då skälig tid enligt HD? Där svävar HD faktiskt lite och säger att två månader i vart fall inte är för sent. Men en reklamation som görs först efter mer än två år - vilket var fallet i det aktuella målet - är på tok för sent. Det HD säger ordagrant är följande:

"Mot den bakgrunden kan vad som utgör skälig tid för reklamation vid försenad flygning i vart fall inte understiga två månader. En reklamation inom två månader efter resans avslutande måste därför alltid anses ha lämnats i rätt tid. Det utesluter inte att skälig tid för reklamation i något fall kan överstiga två månader."
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Frågan varierar från EU-land till EU-land eftersom saken inte är reglerad i EU-rätten utan den prövas enligt varje lands nationella processuella regelverk för tvister och de preskriptionsregler som gäller i det landet, vilket är något som EU-domstolen har uttalat i målet C‑139/11. I vilket land man väcker talan kan alltså ha betydelse för om man är för sent ute eller inte. Man kan enligt EU-domstolen väcka talan i antingen medlemslandet var resan började eller slutade eller i det land var flygbolaget har sitt säte (fastslaget i mål C-204/08).

I Sverige har Högsta domstolen (HD) prövat frågan i rättsfallet NJA 2018 s. 127. HD:s slutsats är att en reklamation som görs i Sverige enligt 261/2004 ska göras "inom skälig tid". Vad är då skälig tid enligt HD? Där svävar HD faktiskt lite och säger att två månader i vart fall inte är för sent. Men en reklamation som görs först efter mer än två år - vilket var fallet i det aktuella målet - är på tok för sent. Det HD säger ordagrant är följande:

"Mot den bakgrunden kan vad som utgör skälig tid för reklamation vid försenad flygning i vart fall inte understiga två månader. En reklamation inom två månader efter resans avslutande måste därför alltid anses ha lämnats i rätt tid. Det utesluter inte att skälig tid för reklamation i något fall kan överstiga två månader."
Och för anmälan till ARN gäller "Anmälan ska ha kommit in inom ett år från det att konsumenten första gången klagade till företaget". Men baserat på ovanstående bör alltså klagomålet till företaget ha lämnats in inom några månader från resan.

 

JockeS

Medlem
Som regel tror jag inte att man brukar få ersättning för sådant som man tvingas avboka/missar på destinationen, t.ex. förbetalt hotell.

Men EU261-ersättningen blir ju lite plåster på såren (om de inte skyller på omständigheter utanför deras kontroll..)

Egentligen är det småpengar i sammanhanget för oss, vi förlorade ca 3000:- på hotell och ombokning av hyrbilen.
Så jag lägger ingen större tid på att bråka om det.

Gjorde en Claim på Lufthansas hemsida direkt när vi om hem till sverige igen och väntar på svar från dom.
Claimet gjordes den 25/7 och inget svar ännu från dom.

Har heller inte kunnat se varför flyget ställdes in övht den 12/7 från FRA till RSW
 

Xpressen

Medlem
Flög SK926 IAD-CPH 2 juli skulle vidare till GOT med SK434. Flyget var sent ut från IAD och missade således anslutningen och blev cirka 6 timmar sen till slutdestinationen GOT. Fyllde i claim formuläret på hemsidan och fick nu detta svar:

Unfortunately, I cannot meet your request for flat rate compensation on this occasion. The flight was delayed due to restrictions or irregularities related to an airport
facility which is deemed to be an event outside of control of the airline.

To give a short explanation, airport facility managers are responsible for maintaining the terminal areas, airfield (such as taxiways, aircraft parking areas, and runways), and
various other elements of the airport. The airline has no influence over airport system failures or how and when airport authorities choose to maintain or close their facilities.
We are required to abide by all restrictions implemented by airport authorities.

Finns det någon möjlighet för mig att kolla upp att detta stämmer och vad gäller egentligen? Borde jag lägga ner eller har jag rätt till kompensation?
 
Flög SK926 IAD-CPH 2 juli skulle vidare till GOT med SK434. Flyget var sent ut från IAD och missade således anslutningen och blev cirka 6 timmar sen till slutdestinationen GOT. Fyllde i claim formuläret på hemsidan och fick nu detta svar:



Finns det någon möjlighet för mig att kolla upp att detta stämmer och vad gäller egentligen? Borde jag lägga ner eller har jag rätt till kompensation?
SAS har kört med den typ av standard-bullshitsvar till och från i ett år nu. Svara bara att det inte var extraordinärt och att antingen betalar de ut ersättningen eller så tar du det vidare till ARN.
 
Toppen