Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Robert flysas

Moderator
Ta det lite försiktigt med Betalo-betalningar. Fick mitt SEB SAS Mastercard spärrat i veckan då jag lagt in en betalning via Betalo. Hade fastnat i någon kontroll och efter ett samtal från kreditavdelningen hos SEB fick jag kortet upplåst igen med villkor att det skulle avslutas om jag använde den typen av tjänster igen. Inte precis vad jag ville ha inför dubbla poäng-perioden.

Tack för varningen. Tur det löste sig!
 

Delayed

Medlem
samtal från kreditavdelningen hos SEB fick jag kortet upplåst igen med villkor att det skulle avslutas om jag använde den typen av tjänster igen.
Men vad är detta för märklig gråzon egentligen. Varför går det över huvud taget att betala med kortet hos en leverantör som SEB anser "uppsägningsgrundande"?

Får man eller får man inte använda exempelvis Betalo eller Billhop för att betala sina räkningar. Verkar minst sagt oklart.
 

Berglund

Medlem
Alla sådana här "jag-är-smarta-killen"-lösningar har den begränsningen att de faller utanför kortets syfte och normala användningsområde. Får man frågan varför man gör/vill utföra en viss transaktion och inte kan svara tillfredsställande så skall den nekas, enligt direktiv för att motverka penningtvätt. Vill man behålla sitt kort och fortsatt ha möjligheten till poängintjäning bör man hålla sig ifrån dylik verksamhet.
 

Delayed

Medlem
Vill man behålla sitt kort och fortsatt ha möjligheten till poängintjäning bör man hålla sig ifrån dylik verksamhet.
Jag kanske har missat något sidospår här men vilken verksamhet syftar du på? Hela tråden handlar ju om att "köpa" poäng genom att betala räkningar, från "leverantörer" som erbjuder den tjänsten. Nu verkar ju SEB ha hävdat att ett sådant förfarande är så felaktigt att det motiverar uppsägning av avtalet. Det verkar väldigt märkligt om det är ok i "rimlig" mängd/volym som någon skrev. Känns lika obegripligt som om ett kreditkortsföretag tillät att man handlade en rimlig mängd möbler på IKEA...

Så, får man eller får man inte nyttja Betalo med flera? Får man i en viss utsträckning, i vilken utsträckning då i så fall?
 

A87

Medlem
Jag kanske har missat något sidospår här men vilken verksamhet syftar du på? Hela tråden handlar ju om att "köpa" poäng genom att betala räkningar, från "leverantörer" som erbjuder den tjänsten. Nu verkar ju SEB ha hävdat att ett sådant förfarande är så felaktigt att det motiverar uppsägning av avtalet. Det verkar väldigt märkligt om det är ok i "rimlig" mängd/volym som någon skrev. Känns lika obegripligt som om ett kreditkortsföretag tillät att man handlade en rimlig mängd möbler på IKEA...

Så, får man eller får man inte nyttja Betalo med flera? Får man i en viss utsträckning, i vilken utsträckning då i så fall?

Det kan man tyvärr inte svara på utan kredithandläggare bedömer från fall till fall. Det beror såklart på din omsättning och om du är en poängjägare. Poängen kostar ju SEB en massa pengar då de köper poäng från SAS antagligen. Att du då ska tjäna poäng på att antingen föra över till REvolut eller betala räkningar är ingen bra deal för SEB. Dessutom är det en kreditrisk att människor betalar räkningar med sitt kreditkort. Så vad har du för svar om SEB ringer och frågar vad du håller på med? Har du ett vettigt svar kan de nog låta det gå. Men jag kan hur som inte komma på ett vettigt svar...
 

Delayed

Medlem
Så vad har du för svar om SEB ringer och frågar vad du håller på med? Har du ett vettigt svar kan de nog låta det gå. Men jag kan hur som inte komma på ett vettigt svar...
Svaret är väl tämligen självklart och det är att jag anser att det är en bra affär att köpa poäng via Betalo/Bilhop/whatever. Det är väl det hela tråden handlar om och därför dessa tjänster används, eller?
 

FilipJ

Medlem
Finns det något som konkret kan tas från SEB SAS MC:s T&C:s eller är dett bara empiri? Kan man visa vad man göra med pengarna borde det väl inte vara några problem.
 

Hachans

Medlem
Finns det något som konkret kan tas från SEB SAS MC:s T&C:s eller är dett bara empiri? Kan man visa vad man göra med pengarna borde det väl inte vara några problem.

Till exempel står det i kortvillkoren på sida två att man inte får använda kortet till betalning för skulder.

Det står också att du accepterar att kortets användningsområden kan utvidgas eller inskränkas under avtalet.

Att de får spärra ditt kort om du använder det på ett sätt som inte är godkänt av dem.

Med andra ord kan de spärra ditt kort precis när de vill.



Det är ganska uppenbart att såna här snurror inte är tanken med kortet. Så möjligheten att göra så här kommer säkert att försvinna inom kort.
 
Toppen