Senaste nytt

Boka om eurobonus resa efter resan påbörjats?

PontusBC

Medlem
Vi bokade en resa till Thailand med Thai air via SAS Eurobonus. Hemsidan fungerade inte när vi skulle boka så vi fick ta det via telefon och vid den tidpunkten så fanns det inte någon business class biljett på hemresan och vi pratade lite om det och valde att boka ändå eftersom det gick att boka om upp till 24 timmar innan avgång.
Nu hittade vi plats på ett direktflyg i business class och jag försökte boka om i slutet av förra veckan men fick då till svar att det inte gick eftersom utresan redan varit. Jag vart måttligt glad då vi vid bokningen att blivit upplysta om att det gick att boka om. Jag ringde igen idag och då var det en snäll kille som pusslade lite fram och tillbaka och lyckades boka om biljetterna, vi fick uppdatering på hemsidan och kunde välja stolar och det drogs poäng från eurobonuskontot, allt såg bra ut.
Tills för en timme sedan då hade man bokat tillbaka till dom gamla biljetterna. Jag har ju förstått att man normalt inte ska kunna boka om biljetterna på en staralians bonusresa efter 24 timmar innan utresan skett men nu hade vi ju fått andra uppgifter och därav också bokat biljetterna.
Givetvis ringde jag tillbaka till SAS och där fick jag prata med en herre som sa att om Eurobonus gruppen sagt nej går det inte att ändra. Det finns inget sätt för en kund att kontakta dom och förklara situationen. Det enda vi kunde göra sa han var att om agenten lovat oss så skulle dom titta på det och kompensera oss men först efter resan är över dvs när skadan redan har skett trots att dom nu har typ 2 veckor på sig att hindra att skadan sker. Det var helt omöjligt att resonera med denna herre och han skylde bara på regler mm.
Men att inte kunna få tala med någon som kan ta ett beslut eller agera i frågan känns väldigt dåligt, inte riktigt där här med att kundens åsikt är väldigt viktig oss (SAS) osv.

Finns det något sätt man kan fixa det här på innan det är försent? Flyg som nu är bokat är 4 Juli och det vi ville boka om till går 1 Juli.
 
Reglerna hos sas är att man inte får ändra en pågoende resa. Så agenten ni pratar med nu gör inget fel i sig.

Att ni fått annan info tidigare är självklart beklagligt, man får väl lyssna på inspelningar vad som sagts. En resa går bra att ändra fram till utresan är gjord. Sen är ju frågan hur ni ställt frågan också, om ni frågar "går det att ändra denna bokning senare" och inte specificerar att ni menar efter avresan är gjord, så är inte svaret från kundtjänst fel om de säger att det är möjligt.

Det finns ingen möjlighet att komma i kontakt med någon högre upp, det är så det ser ut hos sas. Jag förstår dom delvis då var och varannan person kräver att få prata med en chef.

Inte mycket ni kan göra tyvärr. De som biljetterar biljetterna kan reglerna och avslår de, oavsett vad agenten som gjorde ändringarna försökt göra. Spelar tyvärr ingen roll att ni påstår att någon sagt att det ska gå att göra efter utresan har skett.
 
Vi bokade en resa till Thailand med Thai air via SAS Eurobonus. Hemsidan fungerade inte när vi skulle boka så vi fick ta det via telefon och vid den tidpunkten så fanns det inte någon business class biljett på hemresan och vi pratade lite om det och valde att boka ändå eftersom det gick att boka om upp till 24 timmar innan avgång.
Nu hittade vi plats på ett direktflyg i business class och jag försökte boka om i slutet av förra veckan men fick då till svar att det inte gick eftersom utresan redan varit. Jag vart måttligt glad då vi vid bokningen att blivit upplysta om att det gick att boka om. Jag ringde igen idag och då var det en snäll kille som pusslade lite fram och tillbaka och lyckades boka om biljetterna, vi fick uppdatering på hemsidan och kunde välja stolar och det drogs poäng från eurobonuskontot, allt såg bra ut.
Tills för en timme sedan då hade man bokat tillbaka till dom gamla biljetterna. Jag har ju förstått att man normalt inte ska kunna boka om biljetterna på en staralians bonusresa efter 24 timmar innan utresan skett men nu hade vi ju fått andra uppgifter och därav också bokat biljetterna.
Givetvis ringde jag tillbaka till SAS och där fick jag prata med en herre som sa att om Eurobonus gruppen sagt nej går det inte att ändra. Det finns inget sätt för en kund att kontakta dom och förklara situationen. Det enda vi kunde göra sa han var att om agenten lovat oss så skulle dom titta på det och kompensera oss men först efter resan är över dvs när skadan redan har skett trots att dom nu har typ 2 veckor på sig att hindra att skadan sker. Det var helt omöjligt att resonera med denna herre och han skylde bara på regler mm.
Men att inte kunna få tala med någon som kan ta ett beslut eller agera i frågan känns väldigt dåligt, inte riktigt där här med att kundens åsikt är väldigt viktig oss (SAS) osv.

Finns det något sätt man kan fixa det här på innan det är försent? Flyg som nu är bokat är 4 Juli och det vi ville boka om till går 1 Juli.
Om resan redan är påbörjad ska det inte gå att ändra något. Enbart om det sker någon irops då måste flygbolaget se till att ni kommer hem såklart men annars är en påbörjad resa som den är.
Om någon på SAS har gjort en ombokning ändå så är det fel och troligen därför dom lagt tillbaka er på ordinarie bokning/flyg/klass. Ändra en resa går bra fram till 24 tim innan utresa
2a på bollen :)
 
Lite konstig utveckling nu. SAS ringde tillbaka och kan nu kunde dom erbjuda ett annat flyg hem om vi ville men fortfarande i ekonomiklass. Lite lite bättre då mellanlandningen går från att vara 17 timmar till 2 timmar. Det löste ju inte uppgraderingen men kanske ett steg i taget?
Det visar ju också att inte är omöjligt att boka om en resa trots alla regler som den tidigare herren pratade om utan det är bara en fråga om dom vill hjälpa till eller inte.
Men det verkar ju som att om man bara får prata med rätt person så kan man få bra hjälp, vilket alltid har varit min upplevelse med SAS att vissa person ger väldigt bra service med vissa inte gör det (eller ens vill göra det känns det som).

Han som ringde upp nu skulle även förklara läget för dom på eurobonus och försöka hjälpa till med uppgraderingen. Jag får hålla tummarna och se vad som händer.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Reglerna hos sas är att man inte får ändra en pågoende resa. Så agenten ni pratar med nu gör inget fel i sig.

Att ni fått annan info tidigare är självklart beklagligt, man får väl lyssna på inspelningar vad som sagts. En resa går bra att ändra fram till utresan är gjord. Sen är ju frågan hur ni ställt frågan också, om ni frågar "går det att ändra denna bokning senare" och inte specificerar att ni menar efter avresan är gjord, så är inte svaret från kundtjänst fel om de säger att det är möjligt.

Det finns ingen möjlighet att komma i kontakt med någon högre upp, det är så det ser ut hos sas. Jag förstår dom delvis då var och varannan person kräver att få prata med en chef.

Inte mycket ni kan göra tyvärr. De som biljetterar biljetterna kan reglerna och avslår de, oavsett vad agenten som gjorde ändringarna försökt göra. Spelar tyvärr ingen roll att ni påstår att någon sagt att det ska gå att göra efter utresan har skett.
Men som du ser så går det ju att ändra resan då vi nu vart uppringda och erbjudna en annan resa eller behålla den vi har. Så att det skulle vara omöjligt är helt fel det gäller bara att få prata med rätt person verkar det som i mitt tycke.
Vad det gällde samtalet vid bokningen så var det just hemresan som vi pratade om eftersom det var den enda vi inte lyckades boka i business class så allt vi pratade om gällande hitta nya biljetter och kunna boka om gällde hemresan och då antog jag att hennes referens av 24 timmar innan avgång också gällde hemresan och ingen annan avgång. Eftersom inte ens alla anställda hos SAS verkar känna till detta så känns det ju inte speciellt dumt av mig att anta det jag gjorde vid bokningen.
Just nu hoppas jag bara att vi lyckas få till en bra lösning på detta. Att det blir lika bra som när jag på O'Hare fick komma in i loungen trots att den inte öppnade på flera timmar, jag fick en kopp te och sitt ostört i en skön stol. Det var jättebra service så hoppet lever.
 
Men som du ser så går det ju att ändra resan då vi nu vart uppringda och erbjudna en annan resa eller behålla den vi har. Så att det skulle vara omöjligt är helt fel det gäller bara att få prata med rätt person verkar det som i mitt tycke.
Vad det gällde samtalet vid bokningen så var det just hemresan som vi pratade om eftersom det var den enda vi inte lyckades boka i business class så allt vi pratade om gällande hitta nya biljetter och kunna boka om gällde hemresan och då antog jag att hennes referens av 24 timmar innan avgång också gällde hemresan och ingen annan avgång. Eftersom inte ens alla anställda hos SAS verkar känna till detta så känns det ju inte speciellt dumt av mig att anta det jag gjorde vid bokningen.
Just nu hoppas jag bara att vi lyckas få till en bra lösning på detta. Att det blir lika bra som när jag på O'Hare fick komma in i loungen trots att den inte öppnade på flera timmar, jag fick en kopp te och sitt ostört i en skön stol. Det var jättebra service så hoppet lever.
Fast det handlar väl om de regler som finns än att det skulle vara "omöjligt" att gemomföra rent tekniskt? Jag tolkar det iaf som att det i ert fall gjorts ett undantag pga ett misstag av agenten som först bokade om.
 
Men som du ser så går det ju att ändra resan då vi nu vart uppringda och erbjudna en annan resa eller behålla den vi har. Så att det skulle vara omöjligt är helt fel det gäller bara att få prata med rätt person verkar det som i mitt tycke.
Reglerna står här, och är precis som @palmen och @LPC123 nämnt:
2.1.4: "Avbokningar och ombokning. ... Ombokning och avbokning av Star Alliance-bonusbiljetter tillåts fram till 24 timmar före utresans avgångstid. När du har påbörjat din utresa kan hemresan inte bokas om eller avbokas."
 
Reglerna står här, och är precis som @palmen och @LPC123 nämnt:
2.1.4: "Avbokningar och ombokning. ... Ombokning och avbokning av Star Alliance-bonusbiljetter tillåts fram till 24 timmar före utresans avgångstid. När du har påbörjat din utresa kan hemresan inte bokas om eller avbokas."
Jo nu vet jag ju givetvis om detta eftersom jag pratat med SAS flera gånger. Dock så bokade jag ju inte resan online eller vart ombedd att läsa och godkänna några regler innan vi sa ja till att boka, den enda informationen jag hade var ju den som agenten på telefonen talat om för mig.
Det är ju nu helt klart att det blivit ett missförstånd men jag anser ju att SAS är anledningen till detta och att dom då borde fixa det också medans tid finns.
En annan anledning som dock kom till efter bokningen är att jag vi i New York och lyckades uppgradera biljetten för hemresan medans vi var där på plats och detta gjordes online via SAS budgivning. Nu hade vi redan fått reda på att med Staralianz går det inte att ändra online utan man får ringa, så att det var lite annorlunda visste jag ju men att det fortfarande skulle gå att ändra under resans gång tog jag förgivet.
.
Jag vet nu hur reglerna är men hoppas som sagt fortfarande att SAS hjälper till med detta missförstånd denna gången.
 
Det finns ingen möjlighet att komma i kontakt med någon högre upp, det är så det ser ut hos sas. Jag förstår dom delvis då var och varannan person kräver att få prata med en chef.
Jag tycker dom angriper problemet på fel sätt i stället för att bara låta bli att prata med kunderna genom att säga att det inte går att kontakta chefer eller Eurobonusavdelningen så borde dom fråga sig varför så många känner behov av att göra det och lösa det problemet så skulle dom ju inte få så många samtal.
Dom borde ju också tänka på att negativa upplevelser sprids mycket mer än positiva så dom borde vilja hålla nere dom upplevelserna också.
 
Jo nu vet jag ju givetvis om detta eftersom jag pratat med SAS flera gånger. Dock så bokade jag ju inte resan online eller vart ombedd att läsa och godkänna några regler innan vi sa ja till att boka, den enda informationen jag hade var ju den som agenten på telefonen talat om för mig.
Får man inte Terms and Condition skickat till sig när man gjort en bokning nuförtiden? Ett tips är ju att alltid läsa igenom vad det är för avtal man ingår, och står det något där man är mindre nöjd med i så fall avboka.

En anledning till att så många känner ett behov av att prata med "en chef" är inte bara ett SAS-problem, utan snarare ett generellt samhällsproblem där många anser sig ha rättigheter men inte skyldigheter...
 
Toppen