Senaste nytt

Butikers avgifter till amex

Tobbe1024

Medlem
Hej allihopa!

Är de avgifterna högre än för andras kort?

Handlarna påstår det men amex säker att det inte är så längre. Hur är det egentligen, någon som vet?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag skulle vilja veta det. Om det bara är att de tror det fortfarande är så för att det varit så tidigare så kan man ju informera dem, men då vill man gärna veta med.
Ingen butiksägare här?

• Gilla
Svensk handel har ett gemensamt inlösenavtal för sina medlemmar med Amex. Det ger 0,78-0,69% avgift för samtliga kreditkort, oavsett om det är Amex eller VISA/MC. Det är ett bra riktmärke på avgiften och visar att Amex inte (nödvändigtvis) behöver vara dyrare än andra kort.
Observera att det gäller köp där kortet är närvarande, inte köp över nätet.

Teller - Svensk Handel

Det var intressant info på dem länken men jag tycker egentligen inte den besvarar frågan.
Men ditt svar tolkar jag som att det beror på handlarens avtal med amex och det bör vara möjligt att få till ett likvärdigt avtal som med övriga kort för dem.

Läste den också och fick inte heller riktigt rätt på det.

Jag har en lokal butik (ICA-butik) som inte Accepterar Amex. Nu har jag förvisso ungefär lika långt till en annan ICA-butik som accepterar Amex (Alla ICA-butiker i hela helsingborg med omnejd utom just denna verkar göra det...) men promenaden till denna ICA-butik är trevligare, speciellt sommartid. Jag har påtalat detta för handlaren som vänligen svarade att sist han talade med Amex låg inlösen på ca 4% vilket han tyckte var för mkt, men att det var ett tag sen och att han skulle kolla igen (oklart om han gör detta, men det var trevligt att han tog sig tid att formulera ett ordentlgit mail, så + för det) jag kommer naturligtvis att följa upp detta och tänkte ta reda på mer.

• Gilla
Nu är det inte alla butiker som är anslutna Svensk Handel som har Teller som inlösare. Så det förekommer garanterat andra och säkert högre avgifter också. Sen finns det så klart många affärer som inte är anslutna till någon organisation och de har säkert de sämsta avtalen.

Last edited:
I den butiken jag jobbar i accepterar vi AMEX, om jag inte minns helt fel ligger avgiften på 1,8%

Den stora skillnaden är att Amex tar lika mycket oavsett kort, för Visa och Mastercard beror kortavgiften på debet/kredit och vilken typ av kort.
Ett Visa debit är extremt mycket billigare än ett Amex, men jag har för mig att ett Eurocard/Firstcard kostar motsvarande som ett Amex, om inte mer. När jag tecknade ett inlösenavtal 2009 redovisade inlösande bank en genomsnittlig kostnad för alla Visa/Mastercards, vilket döljer de dyra korten.

@Martin Andersson : Förklarade inte du det här ganska bra på en BC-träff en gång?

• Gilla
Reactions: hco
Det var intressant info på dem länken men jag tycker egentligen inte den besvarar frågan.
Men ditt svar tolkar jag som att det beror på handlarens avtal med amex och det bör vara möjligt att få till ett likvärdigt avtal som med övriga kort för dem.

Läste den också och fick inte heller riktigt rätt på det.

Jag har en lokal butik (ICA-butik) som inte Accepterar Amex. Nu har jag förvisso ungefär lika långt till en annan ICA-butik som accepterar Amex (Alla ICA-butiker i hela helsingborg med omnejd utom just denna verkar göra det...) men promenaden till denna ICA-butik är trevligare, speciellt sommartid. Jag har påtalat detta för handlaren som vänligen svarade att sist han talade med Amex låg inlösen på ca 4% vilket han tyckte var för mkt, men att det var ett tag sen och att han skulle kolla igen (oklart om han gör detta, men det var trevligt att han tog sig tid att formulera ett ordentlgit mail, så + för det) jag kommer naturligtvis att följa upp detta och tänkte ta reda på mer.

I den butiken jag jobbar i accepterar vi AMEX, om jag inte minns helt fel ligger avgiften på 1,8%

Precis som @olo skriver är Amex att betrakta som en motsvarighet till Eurocard eller Firstcard. Dessa accepteras i betydligt större utsträckning än Amex, och enligt avtalet Svensk handel har med Teller kostar dessa kort i normalfallet 0,78 + 0,62 = 1,4%.
Oförhandlat avtal med Amex var åtminstone i höstas för en enskild handlare 1,85%, så det är troligt att en större organisation kan pressa detta ytterligare något.
Med andra ord accepterar nog många handlare kort som är i princip lika dyra som Amex utan att reflektera över det.

4% för Amex var vanligt för en herrans massa år sedan, speciellt i resebranschen.

Toppen