Senaste nytt

Hur ”hanteras” växling på ex Forex på Amex?

bankb

Medlem
Lyckas inte hitta någon tråd om detta, men känns som att frågan säkert har varit uppe. Min förmåga att söka i gamla trådar är sen tidigare, bevisligen lite dassig :)

Jag har alltid tagit ut pengar på mitt vanliga debet kort när jag är utomlands. Men funderar på om det är förmånligare att växla pengar på ex Forex och sen dra Amex/MC i kassan? Ses det som ett kontantuttag eller en ”vanlig” transaktion?

Alla växlingskontor bygger in en ganska dålig växelkurs i sin valutaväxling. Då kan de sedan marknadsföra att de inte tar någon ”valutaväxlingsavgift”. Generellt ligger kursen mellan 5-10% sämre än den ”riktiga” kursen. Jämför gärna själv den kurs du ser på Forex webbsida mot den du ser om du söker på valutakursen på Google. Ska du växla större belopp är det en riktigt dålig affär att göra det hos något av växlingskontoren. Det är ju inte direkt någon välgörenhet som de pysslar med!

Det är väldigt mycket bättre om du istället skaffar dig exempelvis Revolut eller Curve för uttag utomlands. Skaffa idag och börja spara många sköna slantar som du kan ha bra mycket roligare för själv än att skänka bort till växlingskontor!

Enda gången jag använder växlingskontor är om jag behöver ha cash direkt när jag anländer och är osäker på om jag kommer att få tag på en bankomat.

Finns ju dock vissa länder där cash is king och väldigt omständligt att ta ut valuta, då skulle det kunna vara ett alternativ.

Enda gången jag använder växlingskontor är om jag behöver ha cash direkt när jag anländer och är osäker på om jag kommer att få tag på en bankomat.

Finns ju dock vissa länder där cash is king och väldigt omständligt att ta ut valuta, då skulle det kunna vara ett alternativ.

Har alltid haft samma inställning men tänkte om jag går miste om något genom att göra så. Men så kanske ändå inte är fallet :)

Någonstans ska ju växlingskontoret ta in pengar för att betala personalen och hyran. Och ett växlingskontor blir många mer m2 än en bankomat, och bankomaten behöver bara personal när den ska fyllas på. Växlingskontoret behöver personal hela tiden + samma extrapersonal vid påfyllnad.

Därmed blir det helt orimligt att man skulle tjäna på det, särskilt om man har ett kort utan avgifter för uttag utomlands. Men även med kort med avgift är det troligen billigare än kontoret.

Kontoren är bra om man behöver hjälp, tex, man betalar för det. Eller när man vill få in utländsk cash till sitt konto - det är mig veterligen ovanligt med insättningsautomater som tar utländsk valuta.

Jag kommer att betala en resa on-line i GBP med Amex i nära framtid. Vilken kurs används av Amex för betalning i utländsk valuta - sedelkurs, betalningskurs, någon annan kurs?
Tack på förhand!

Någonstans ska ju växlingskontoret ta in pengar för att betala personalen och hyran. Och ett växlingskontor blir många mer m2 än en bankomat, och bankomaten behöver bara personal när den ska fyllas på. Växlingskontoret behöver personal hela tiden + samma extrapersonal vid påfyllnad.

Därmed blir det helt orimligt att man skulle tjäna på det, särskilt om man har ett kort utan avgifter för uttag utomlands. Men även med kort med avgift är det troligen billigare än kontoret.

Kontoren är bra om man behöver hjälp, tex, man betalar för det. Eller när man vill få in utländsk cash till sitt konto - det är mig veterligen ovanligt med insättningsautomater som tar utländsk valuta.

Tänkte mest om poängintjäningen kan göra det värt det. Ex som att betala räkningar via Billhop eller dyl. Vad blir liksom poängkostnaden om man räknar med den sämre växlingskursen och att transaktionen sker i SEK.

Toppen