Saknar SAS några flyg just nu? Igår (30JUN) var det 6 SAS-avgångar inställda från Arlanda
Visa bifogad bild 143459
Idag är det två (än så länge): Malaga och Thessaloniki. Eller är det störningar ute i Europa som göra att vissa flighter ställs in just nu?
Jag trodde i min enfald att alla inställning skulle ha flugits av Smart Lynx men det visade sig att det endast var
SK579 och SK1809 som Smart Lynx skulle ha utfört.
Erkänner har ibland förutfattade tankar.
Någon inställd avgång från ARN, CPH, OSL är standard varje dag året runt. Men nu under sommaren är det tyvärr en något högre andel (vilket det även varit tidigare somrar)
Jag tror att en del kan förklaras av följande:
- Fortsatt bemanningsproblem efter pandemin (följer någon yngre pilot på Instagram som nu strax är välkommen tillbaka och redo att flyga SAS igen). Det kan låta som att pandemin är långt borta men det är ett stort jobb att få tillbaka bland annat piloter som måste gå igenom bland annat fler pass i simulatorerna och det är inte lätt att få tider till dessa. Simulatorerna runt om i Europa är igång dygnen runt.
- Även piloter och kabinanställda vill självklart ha lite semester även på sommaren, vilket gör bemanningen skörare. Du behöver inte gå längre än till dig själv - vill du jobba hela sommaren?
- Varit stora problem med bemningen på Naviar som sköter flygledningen på Kastrup (även om det nu blir bättre med nytt avtal på plats) samtidigt är en bana stängd på Kastrup till den 7/7 pga underhåll vilket också i nuläget gör att det blir kö och förseningar. Förhoppningsvis bättre efter 7/7.
- Det är inte så lätt som att säga att ARN eller CPH har problem. Besättningar och plan blandas mellan baserna och pga förseningar på Kastrup kan det få följ förseningar/inställningar dagen efter på t,ex ARN. Vilo tider regleras av EU.
- Jag kollar dagligen en del flighter från CPH, ARN, OSL och det är en fantastiskt hög beläggning på många avgångar. Mer passagerare = längre turn around tid och lättare förseningar.
- Om man backar säg 7 år i tiden när allt drevs i egen regi med SAS Scandinavia var det betydligt lättare att parera förseningar och undvika inställningar när det fanns mer resurser att ta ifrån och planera om, istället för som idag med flera "isolerade" personalgrupper som sköter "sin del" i produktionen.
- slutligen trångt i luftrummet över Europa och brist på flygledare som lätt skapar förseningar samtidigt som flygplatser kring medelhavet nu jobbar på bristningsgränsen. Chania på Kreta är ett sådant exempel där det ofta uppstår förseningar.
Det var min analys av det hela. Så tyvärr är nog detta något som kommer fortsätta hela säsongen.
Tack för ordet