Senaste nytt

Klassikern.. Enkel dubbelt så dyr som tur/retur

Valle74

Ny medlem
Hej på er alla proffs.
Hoppas ni hänger med!

För länge sedan så bokade jag en t/r cph o new York. Business class, med hjälp av 2for1 Amex. Jag och min fru.
Har inte åkt business förut till USA, så jag ser såklart fram emot detta.
Vi reser den 11 november.

Nu visar det sig att det amerikanska bolag jag arbetar för ska ha konferens i Phoenix, 7-9 november.

Så jag vågar / orkar inte resa hem, för att några timmar senare sätta mig på flyget till USA, fast det är med frugan..

Är ni fortfarande med?
Bra, då till frågeställningarna.

1. Tänkte ta en enkel till Phoenix o efter konferensen flyga till New York i november möta upp frugan. (och åka med henne hem som planerat sedan länge) Men det är dubbelt så dyrt med enkel till Phoenix.. Ca 13000 sek ekonomi. Kan jag ta en returbiljett och inte hoppa på flyget hem, typ 3 veckor senare..? Vad tycker USA om det? Eller kan jag bara ringa flygbolaget och cancellera hemresan när jag väl kommit till USA?

2. För att ovan scenario ska kunna gå så måste jag avboka min bonusresa TILL New York. BARA min plats såklart inte frugan, hon ska åka själv.
Är detta möjligt genom att ringa Tallinn?
Suttit flera timma i kö idag förresten...

Ber om ursäkt om detta har diskuterats i flera trådar förut.
Förresten, reser helst med SAS star alliance.
Tack så länge

//MH

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Det går inte. De som reser med 2-4-1 måste ha samma resväg, så isåfall blir det bara din fru på 2-4-1, (50k) du på egen enkelbiljett (60k)
Dessa kan inte vara på samma bokningsnummer så du måste boka av dig själv från den nuvarande resan och hoppas på att C-platsen kommer tillbaka bokningsbar så att du kan knipa den för din enkla retur.

Att bara resa första benet på din ToR till USA är inget problem, de kommer inte undra i immigration över din kommande utresa.

så du måste boka av dig själv från den nuvarande resan
Man brukar väl kunna "splitta" en bokning till två utan att boka av? Sedan kan man ju ändra den ena bokningen och ta bort utresan.
Resultatet blir ju detsamma, en tor bokning med 2-4-1 för 50k poäng, och en enkel utan 2-4-1 för 60k poäng, men utan risken att tappa C platsen på hemresan...

Man brukar väl kunna "splitta" en bokning till två utan att boka av? Sedan kan man ju ändra den ena bokningen och ta bort utresan.
Resultatet blir ju detsamma, en tor bokning med 2-4-1 för 50k poäng, och en enkel utan 2-4-1 för 60k poäng, men utan risken att tappa C platsen på hemresan...
Det går normalt sett, men tror inte det är möjligt med en 2-4-1 bokning.
Eventuellt kan man dela på den men betala ordinarie pris för ena biljetten och sedan boka av utresan på den.
Mig veterligen har ingen testat detta och rapporterat om det på forumet så det är väl bara att ringa och fråga för att få svar på vad som är möjligt att göra och inte.

1. Tänkte ta en enkel till Phoenix o efter konferensen flyga till New York i november möta upp frugan. (och åka med henne hem som planerat sedan länge) Men det är dubbelt så dyrt med enkel till Phoenix.. Ca 13000 sek ekonomi. Kan jag ta en returbiljett och inte hoppa på flyget hem, typ 3 veckor senare..? Vad tycker USA om det? Eller kan jag bara ringa flygbolaget och cancellera hemresan när jag väl kommit till USA?
Du behöver inte åka med flyget tillbaka, du behöver inte heller avboka den. Om du avbokar den är det risk för att du får betala mellanskillnad mot vad en enkel skulle kosta. Det bästa är med andra ord att helt enkelt inte dyka upp på hemresan från Phoenix.
Om du ska göra detta skulle jag ändå se över allt med 2-4-1 resan ni har bokade då du itne kan hoppa över utresan på den utan att hela resan blir avbokad för din del. (se mitt in lägg ovan).

Finns det ingen möjlighet att åka hem sent den 9e och vara hemma den 10e. Då år du lite mindre än en dag hemma innan du ska resa tillbaka visserligen men kan kanske vara möjligt.

Vänta här nu, så här ska du göra:
1) Boka om din 2-4-1 resa så att bara frugan flyger den (kostnad 50k poäng)
2) Jobbet får (givetvis) betala din flygresa, open jaw (Sverige-Phenix dit, NY-Sverige hem). Du ser till att NY-hem sker med samma SAS-plan som frugan
3) Du uppgraderar SAS-resan hem med hjälp av de 50k poäng du sparade i ettan
4) Phenix - NY betalar du själv

Tack alla för all hjälp, här finns lite och bita i, ska försöka få tag i Tallinn, deras call back är en riktig hit:
- Please use our call back feature and our available agent will call you back when asap.
Begär call back
Telefonen ringer inom 45 sekunder, jag svarar.
- Please hold, all our agents are busy!
Sen väntade jag 30 minuter, lade sedan på.

Vänta här nu, så här ska du göra:
1) Boka om din 2-4-1 resa så att bara frugan flyger den (kostnad 50k poäng)
2) Jobbet får (givetvis) betala din flygresa, open jaw (Sverige-Phenix dit, NY-Sverige hem). Du ser till att NY-hem sker med samma SAS-plan som frugan
3) Du uppgraderar SAS-resan hem med hjälp av de 50k poäng du sparade i ettan
4) Phenix - NY betalar du själv

Vänta nu här gdaily.
Mycket innovativt, det måste jag ge dig!
Är 50K poäng mer eller mindre garanterad uppgradering i deras "bid for upgrade" system?
Och, ni som vet, brukar det utan tvivel finnas plats i Business på detta flyg? (förstår att man inte kan veta till 100%)

Vänta nu här gdaily.
Mycket innovativt, det måste jag ge dig!
Är 50K poäng mer eller mindre garanterad uppgradering i deras "bid for upgrade" system?
Och, ni som vet, brukar det utan tvivel finnas plats i Business på detta flyg? (förstår att man inte kan veta till 100%)

Finns nog inget som är garanterad uppgradering i Plusgrade ändå... Även om 50k för ett Go-Business är en bit högre än lägstabudet. 50k är fasta priset har jag för mig om du uppgraderar på flygplatsen.

Är det inte kanske enklare att du i samband med när du ändrar fruns 2-4-1, att du också bokar en enkel i business från New York för 60k poäng, så vet du med säkerhet att du åker samma kabinklass. Så får jobbet pröjsa resan till Phoenix bara, och kanske kan du snacka till dig Phoenix-New York?

Man bör nog också kolla upp ordentligt vad resereglementet säger för företaget. En del företag kan vara väldigt kinkiga med vad som tolkas som samordning mellan privata resor och arbetsresor. Ibland är det enklast att hålla sina privata resor borta ifrån arbetsgivarens insyn...

Toppen