doc
Medlem
Efter en relativt blöt semester så långt funderade jag på vad jag skulle göra sista veckan. Utsikterna för bra väder var inte de bästa och jag övervägde därför att återgå till arbetet. Så fick jag för mig att kolla hur det såg ut med bonusbiljetter för att bränna lite EuroBonus-poäng samt AmEx-vouchers som ändå skulle gå ut om några månader. Då hittade jag ANA First Class på sträckan Chicago till Tokyo Handa, varpå tankarna började snurra. Efter en del pysslande hade jag hittat en resa jorden runt. Visserligen hade jag gärna varit borta längre, men en middagsbjudning på torsdag den 10 augusti hägrade. Därför fick jordenruntresan bli fyra dagar lång. Jag ringde till SAS som inte lyckades se förstaklassplatsen på ANA-flyget. Efter en del funderande beslutade jag mig för att ändå boka resan, men i business class istället. Så 25 timmar innan avgång från Arlanda och fyra samtal till SAS senare fick jag mejlet från SAS med biljetten.
Klockan 07:00 satt jag på flygbussen ut till Arlanda. Jag hade fått ett tråkigt SMS som informerade mig om att det på grund av personalbrist förväntades vara långa väntetider i passkontrollen på Arlanda och jag skulle vara där i extra god tid. Handbagaget låg på bussens bagagehylla, men boardingkortet var jag tvungen att hämta i SAS manuella incheckningsdisk.
Resan ut till Arlanda gick snabbt, men incheckningen tog 30 minuter i business class-kön. Den trevliga kvinnan som checkade in mig ursäktade sig för att det tog tid i mitt fall, så jag hade så väldigt många anslutande flyg hon skulle bedöma. Efter ett tag hade jag boardingkort i handen och begav mig mot säkerhetskontrollen. Den nya säkerhetskontrollen på Arlanda vägde dock upp den långsamma incheckningen. Trots säkert 10 personer före i den öppna FastTrack-kön gick processen på mindre än 5 minuter för min del. Det var väldigt skönt att bara lägga hela väskan och bältet i en korg och så var allt klart.
Efter en snabb kontroll av köerna i passkontrollen konstaterade jag att jag skulle hinna med frukost i AmEx-loungen. Efter lite yoghurt, en macka och lite te så var jag redo för passkontrollen.
Snart är det boarding på första flyget SK 945 från Stockholm Arlanda till Chicago O'Hare.
Klockan 07:00 satt jag på flygbussen ut till Arlanda. Jag hade fått ett tråkigt SMS som informerade mig om att det på grund av personalbrist förväntades vara långa väntetider i passkontrollen på Arlanda och jag skulle vara där i extra god tid. Handbagaget låg på bussens bagagehylla, men boardingkortet var jag tvungen att hämta i SAS manuella incheckningsdisk.
Resan ut till Arlanda gick snabbt, men incheckningen tog 30 minuter i business class-kön. Den trevliga kvinnan som checkade in mig ursäktade sig för att det tog tid i mitt fall, så jag hade så väldigt många anslutande flyg hon skulle bedöma. Efter ett tag hade jag boardingkort i handen och begav mig mot säkerhetskontrollen. Den nya säkerhetskontrollen på Arlanda vägde dock upp den långsamma incheckningen. Trots säkert 10 personer före i den öppna FastTrack-kön gick processen på mindre än 5 minuter för min del. Det var väldigt skönt att bara lägga hela väskan och bältet i en korg och så var allt klart.
Efter en snabb kontroll av köerna i passkontrollen konstaterade jag att jag skulle hinna med frukost i AmEx-loungen. Efter lite yoghurt, en macka och lite te så var jag redo för passkontrollen.
Snart är det boarding på första flyget SK 945 från Stockholm Arlanda till Chicago O'Hare.