Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

Brandten

Medlem
Med hänvisning till andra trådar där det specifikt diskuteras kompensation för olika moment/flygplan så verkar det inte finnas någon generell kompensationstråd för fel/strul/problem/övriga flygplan.

Det har tidsvis diskuterats kompensation för olika saker i den här tråden som jag uppfattar inte riktigt är avsedd för det ändamålet:
SAS - det här har ni gjort bra™! | Sida 45 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Sedan har vi kompensation om man av någon anledning blilr ombokad till LN-RKP:
Vad har ni fått för kompensation för att ha fått åka med LN-RKP | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Kompensation för övriga flygbolag diskuteras här:
Kompensation i Eurobonuspoäng från andra flygbolag | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Blir man av med sin bokade plats och omplacerad så har det diskuterats kompensation för det här:
Kompensation för seating | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

En tråd som borde vara betydligt längre är kompensation vid försening av flyg:
Kompensation vid försening av flyg | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tänkte du sitta och jobba på flyget men blir varse att WiFi inte fungerar? Kompensationstråden för det hittar du här:
Kompensation för icke fungerande WiFi ombord på longhaul? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vet inte om man kan/ska/bör ha något format på detta ungefär som "rapportera dina bud tråden"?
Moderator för gärna ändra, ta bort eller komma med inspel om något känns onödigt.
 
Då kan jag fråga panelen:

SAS Inrikes, 55 min flygtid.
75 minuters försening pga sent ankommande plan.
Vad har ni andra krävt/fått för kompensation?

Jag var osäker om det ens skulle ge något att försöka, men eftersom det aldrig skadar så skickade jag "feedback" på följande dessförinnan:

50 min sen intra europa: fick 5000 poäng i ersättning
65 min sen inrikes: fick 3000 poäng. Vid "överklagan" valde SAS att helt sonika strunta i att svara...

Så... vad har ni andra erbjudits?

För kännedom: Jag har bara EBS men är snart uppe i EBG

Edit: är helt inne på vad @TrickyRick säger. Varje liten chans ;)
 

Brandten

Medlem
Jag blir faktiskt lite irriterad på detta beteende. Om alla begär ersättning för minsta lila grej så kommer de som verkligen är förtjänt av ersättning att drabbas samt hanteringstiden kommer att växa.
Jag har varit inne på samma tanke och förstår precis vad du menar.

Nu brukar det ju mynna ut i samma sak för min del (att det blir någon form för ersättning) så det kanske är lite dubbelmoral, men såvida det inte är någon stor grej (försening/inställt eller 100% på ur funktion) så brukar jag bara skicka feedback med tanken om att SAS får informationen och kan förbättra/åtgärda till nästa passagerare. Jag ber alltså inte om ersättning för att fönstret var smutsigt utan påpekar på samma sak som att det var ett bra/dåligt crew så det kan förbättras.

Hade kaffemaskinen varit ur funktion dock, så hade jag bett om ombokning och livslångt EBG!
 

Brandten

Medlem
Fast vänta nu...
Upp till vem är det att avgöra vem som "verkligen" är förtjänt av ersättning?
Fair point, men vi kan väl utan allt för mycket käbbel enas om att någon "verkligen" är förtjänt av ersättning om man fått en trasig stol i betald C mot ersättning för att det lastats på för lite Ringi Juice? (för att dra det till sin spets)
 
Fair point, men vi kan väl utan allt för mycket käbbel enas om att någon "verkligen" är förtjänt av ersättning om man fått en trasig stol i betald C mot ersättning för att det lastats på för lite Ringi Juice? (för att dra det till sin spets)

Haha! Absolut :)

Vad jag tänkte på var att 50 minuters försening kanske inte spelar någon större roll på en 9 timmars long haul-flygning utan transfer, medan det på en inrikesflygning (Sverige) kan innebära missat möte, utebliven lunch innan arbetstidens början mm. mm.
Sånt är ju svårt att värdera i pengar, men en ersättning i t.ex eurobonuspoäng är ju om inte annat en snygg gest.

Men jag förstår vad ni menar. Helt klart.
 
Toppen