Senaste nytt

Sjuk på resa - hjälp!

Lollet

Medlem
Hej forumvänner!

Slänger ut några frågor i hopp om något som kan få mig att agera rätt.

Förutsättningar:
Jag har blivit magsjuk under pågående resa, ni behöver kanske inte alla detaljer men jag har feber och behöver besöka toa ungefär var 5e min.
Har bokat via resebyrå (jag vet..ajjabaja) Arn-Hkg, Hkg-Bkk samt Bkk-Arn på samma bokning.
Jag befinner mig nu på hotell i Hongkong och planet till Bangkok går om 7h med Cathay pacific.
Sen skulle jag stanna 3 dagar i Bangkok innan jag åker hem till Sverige med Finnair.
Resa och hotell är betalt med Sas Amex Premium och min sambo som är med på resan har lärarförsäkringar (deras största försäkring).

Jag bedömer själv att det inte går att flyga i det här skicket.
Vart ska jag vända mig och behöver jag hinna göra något speciellt innan min flight går till Bangkok?
För när jag missar den så cancelleras väl resten av resan?

Tacksam för alla tips som kan spara mig slantar när jag och sambon behöver ta oss hem.

• Gilla
Reactions: Gus
Fixa läkarintyg direkt. Allt annat kan du göra sen. Även involvera SOS International kan man nog (någon får bekräfta) skippa involvera nu om man inte orkar då de kan vara ganska sega att ha att göra med, särskilt när man mår skit kan telefonköer och väntan på att bli uppringd, inbokad etc vara riktigt jobbigt. Kan isf vara enklare att boka hotell och ev. flyg själv, och låta hotellet hitta en läkare. Bara hålla reda på kvitton och inte ha överdrivna kostnader så kan du ta med försäkringsbolaget sen.

Fixa läkarintyg direkt. Allt annat kan du göra sen. Även involvera SOS International kan man nog (någon får bekräfta) skippa involvera nu om man inte orkar då de kan vara ganska sega att ha att göra med, särskilt när man mår skit kan telefonköer och väntan på att bli uppringd, inbokad etc vara riktigt jobbigt. Kan isf vara enklare att boka hotell och ev. flyg själv, och låta hotellet hitta en läkare. Bara hålla reda på kvitton och inte ha överdrivna kostnader så kan du ta med försäkringsbolaget sen.
Vet inte om jag håller med, har vi inte haft flera indikationer på att SOS Intl/försäkringsbolag ska vara med på tåget från första stationen? Annars så får man ibland stå med skägget i brevlådan.

Har funkat för mig med Folksam, men jag vet inte om det funkar med alla eller att de kanske t.om. bara varit "snälla".
Dock så är det väl bara kolla villkoren, borde vara ganska lätt att utläsa. Jag _tror_ dock starkt att endast läkarintyg brukar behövas.

Har funkat för mig med Folksam, men jag vet inte om det funkar med alla eller att de kanske t.om. bara varit "snälla".
Dock så är det väl bara kolla villkoren, borde vara ganska lätt att utläsa. Jag _tror_ dock starkt att endast läkarintyg brukar behövas.
T.ex. Länsförsäkringar så är villkoren fulla av formuleringar som den nedan

Nödvändiga och skäliga merkostnader för hemresa om du på grund av sjukdom eller olycksfallsskada måste återvända till hemorten i Sverige på annat sätt än som planerat. Istället för hemresa kan vi betala kostnaden för att ansluta till den fortsatta resan, om inte denna kostnad överstiger kostnaden för hemresa. Merkostnader för dig och medföljande medförsäkrade ska på förhand godkännas av SOS International eller oss. • Nödvändiga och skäliga merkostnader för telefonsamtal till SOS International, när hemresan inte kan genomföras som planerat, med högst 500 kronor.

Tack för alla svar!
Jag är i kontakt med SOS och läkarintyg är fixat nu. Eftersom tanken var att åka till Bangkok idag och hem till Stockholm därifrån på lördag, kommer SOS vilja skicka mig samma väg hem eller kan jag få åka direkt hem från Hongkong?
Brukar dom boka samma bolag som man själv hade bokat?
Skulle ju gärna sätta mig på SAS direktflyg hem från Hongkong

NEJ! Ring alltid SOS International först! (Eller ditt försäkringsbolag) Allt annat är en chansning som kan sluta på tråkiga sätt.

Jag är i kontakt med SOS och läkarintyg är fixat nu. Eftersom tanken var att åka till Bangkok idag och hem till Stockholm därifrån på lördag, kommer SOS vilja skicka mig samma väg hem eller kan jag få åka direkt hem från Hongkong?
Det beror nog på situationen. I ditt fall skulle jag nog tro att de vill att du åker direkt hem eftersom du skulle vara så kort tid i Bangkok.

Brukar dom boka samma bolag som man själv hade bokat?
Jag tror de är mer intresserade av att fixa någon slags transport än vilket bolag det blir.

Jag tycker inte SOS är sega, men det beror på fallet. En maginfluensa som ska lidas ut är nog inte deras högsta prioritet vilket är fullt förståligt. Är man i SOS händer så kommer man alltid hem, hur väljer dom. Givetvis med fokus på ekonomi.

• Gilla
Reactions: Gus
IMG_1840.JPG Och så drick mycket! Få i dig lite energi också. Har du svårt att få i dig, så ta en matsked vatten var 5:e minut. En vanlig turistmagsjuka går över på något dygn.

A randomized trial to assess the potential of different beverages to affect hydration status: development of a beverage hydration index
(Klicka på pdf i högerspalt, läs sid 5 figur 3)
(Bild från National Geographic - These Surprising Drinks Are the Best Thirst-Quenchers )

ORS (vätskeersättning) är klart bäst även för saltbalansen, enkelt att göra egen: till en liter rent vatten tar du en nypa salt och en matsked socker.

Last edited:
Toppen