Senaste nytt

Storleken på SAS flygplansflotta efter corona?

Det är såklart märkligt men antagligen planerat och motiverat utifrån reparations- och bränslekostnader.

Hoppas SAS skaffar sig några nya A321neo, de passar bra både på de långa charterlinjerna till Kanarieholmarna och de välfyllda avgångarna på huvudstadstriangeln.
 

palmen

Moderator
Är det inte rätt märkligt att pensionera fyra stora plan mitt under brinnande högsäsong, då du vill köra allt som finns?

SAS plockar alltså bort kapacitet på runt 200.000 stolar under juli-augusti givet att de kan producera fyra leg om dagen.
Högst troligt väl planerat, avtal kan löpa ut som måste skrivas om på flera år, större check som är på gång eller något annat. SAS har ju tagit in externa leverantörer som ska kunna täcka sommaren och då har nog slutet för dessa 4 individer räknats in också i den kalkylen.
Det optimala hade väl varit att kunna flyga vidare med dessa plan i 2-3 månader till utan något underlag mm, men sällan verkligheten ser ut så.
 

Tobbe.O

Medlem
Högst troligt väl planerat, avtal kan löpa ut som måste skrivas om på flera år, större check som är på gång eller något annat. SAS har ju tagit in externa leverantörer som ska kunna täcka sommaren och då har nog slutet för dessa 4 individer räknats in också i den kalkylen.
Det optimala hade väl varit att kunna flyga vidare med dessa plan i 2-3 månader till utan något underlag mm, men sällan verkligheten ser ut så.

Vi vinkar farväl till sista Airbus A321 Classic maskinen (OY-KBK), som nu är påväg över Atlanten. Jag kommer personligen sakna dessa maskiner med sitt härliga ös i motorerna i starten och det fina benutrymmet vid nödutgångarna :)

Har blivit många turer i storstadstriangeln och flera charter turer till Kreta med dessa arbetshästar :)

Screenshot_20230704_143936_Flightradar24.jpg
 

Tobbe.O

Medlem
Hej alla! :)
Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan! Mängden aktiva plan är nu det högsta sedan pandemin började och frågan är om man inte till och med ligger i nivå med före pandemin :)

Tog med plan som flugit någon av de senaste  fem dagarna från 18/6 (men i det närmaste inget plan står nu mer än max 1-2 dygn på marken). Totalt med säsongsleverantörerna i sommar har SAS 146 plan i trafik! Imponerande! :)

Fördelning enligt följande (passagerartrafik, ej frakt eller ej enbart testflygning):

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 11 (av 11)

- Airbus A320Neo - 60 (av 60) i trafik
(25 av SAS Connect) Tror att Connect även använder OY-KAY (A320 Classic)

- Airbus A321 - 3 (av 3) i trafik. (Kommer tyvärr troligen snart lämna flottan)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 7 (av 7) i trafik.

- Airbus A350 - 4 (av 4) i trafik.

- Boeing 737-700 - 6 (av 6) i trafik
(LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg för drabbade i kriget i Ukraina).

- Embraer E195 - 6 (av 7) i trafik (SAS Link). SE-RSI är på service och kabin uppgradering. (Maskin nummer 8 kommer strax)

- CRJ900 - 23 i trafik (Cityjet & Xfly). (Någon maskin på service/avställd) Cityjet flyger nu även några avgångar åt Lufthansa och Brussel Airlines)

- ATR72 - 5 i trafik (Xfly).


Extra säsongskapacitet sommaren 2023:
- Jettime - B737-800 -> 2 maskiner igång just nu (flyger från CPH basen)

- Air Baltic - A220 -> 3 maskiner igång (flyger nu från Oslo basen)

- SmartLynx - A320 -> 8 maskiner igång just nu (flyger från Arlanda basen).

HiFly - A330 -> 1 maskin igång. Flyger 100% på CPH - ORD.

Nu i samband med midsommar så sker som vanligt en omfördelning då mer trafik styrs om från inrikes till utrikes och högsäsongen startar.

Skickar en dagens ros (som vi lantisar fortfarande skickar in i lokaltidningen) till SAS operation center i Stockholm som dagligen får ovanstående pussel med flygplan och besättningar att gå ihop så pass bra som det ändå gör :)

Nu hoppas jag på en riktigt bra SAS sommar! :)

Let's fly the scandinavian flag carrier - SAS!
Visa bifogad bild 143281


Önskar alla SAS entusiaster och BC följare en Glad Midsommar! :) Å drick nu inte för mycket Hallands Fläder ;);)

Visa bifogad bild 143282

Hej alla! :)
Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan, såhär på årets sista dag :)

Tog med plan som flugit någon av de senaste  fem dagarna från 26/12. Är låg - och service säsong, men visar ändå på att 129 plan är i trafik (om än att de inte används lika hårt som under högsäsong)

Fördelning enligt följande:

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 11 (av 11) i trafik.

- Airbus A320Neo - 62 (av 64) i trafik
(29 av SAS Connect)
(SE-ROP och EI-SIE är på service.)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 8 (av 8) i trafik.

- Airbus A350 - 3 (av 3) i trafik. (
SE-RSC kommer dock snart tillbaka till flottan)

- Boeing 737-700 - 1st
LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg. (Men har stått still sedan 20/12.)

- Embraer E195 - 9 (av 10) i trafik (SAS Link).
(SE-RSN är på service.)

- CRJ900 - 23 i trafik (Cityjet & Xfly). (Några maskiner på service/avställda)

- ATR72 - 6 i trafik.

Extra wetlease: AirBaltic och Jettime hjälpte till med några flighter kring jul men annars ingen extra kapacitet inhyrd :)

Sedan föregående genomgången har sista Boeing maskinen i passagerareutförande lämnat flottan och A321Classic har fasats ut.

Roligt att 1st A350 (SE-RSC) kommer tillbaka snart.

Snart även leverans av A320Neo nummer 30 till Connect och tre nya A320Neo till Scandinavia är också på gång i närtid och därefter några till :)

Screenshot_20220816-182205_Messages.jpg


Vill passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare ett riktigt Gott Nytt År och ett riktigt Gott Nytt SAS År! :)

Screenshot_20231231_125124_Messages.jpg


Bifogar en av mina bästa SAS bilder! :)

20220311_115914.jpg


Let's fly the scandinavian flag carrier - SAS! :)
 
Last edited:

Tobbe.O

Medlem
Hej alla! :)
Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan, såhär på årets sista dag :)

Tog med plan som flugit någon av de senaste  fem dagarna från 26/12. Är låg - och service säsong, men visar ändå på att 129 plan är i trafik (om än att de inte används lika hårt som under högsäsong)

Fördelning enligt följande:

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 11 (av 11) i trafik.

- Airbus A320Neo - 62 (av 64) i trafik
(29 av SAS Connect)
(SE-ROP och EI-SIE är på service.)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 8 (av 8) i trafik.

- Airbus A350 - 3 (av 3) i trafik. (
SE-RSC kommer dock snart tillbaka till flottan)

- Boeing 737-700 - 1st
LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg. (Men har stått still sedan 20/12.)

- Embraer E195 - 9 (av 10) i trafik (SAS Link).
(SE-RSN är på service.)

- CRJ900 - 23 i trafik (Cityjet & Xfly). (Några maskiner på service/avställda)

- ATR72 - 6 i trafik.

Extra wetlease: AirBaltic och Jettime hjälpte till med några flighter kring jul men annars ingen extra kapacitet inhyrd :)

Sedan föregående genomgången har sista Boeing maskinen i passagerareutförande lämnat flottan och A321Classic har fasats ut.

Roligt att 1st A350 (SE-RSC) kommer tillbaka snart.

Snart även leverans av A320Neo nummer 30 till Connect och tre nya A320Neo till Scandinavia är också på gång i närtid och därefter några till :)

Visa bifogad bild 148842

Vill passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare ett riktigt Gott Nytt År och ett riktigt Gott Nytt SAS År! :)

Visa bifogad bild 148843

Bifogar en av mina bästa SAS bilder! :)

Visa bifogad bild 148844

Let's fly the scandinavian flag carrier - SAS! :)


Hej alla! :)
Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan nu när högsäsongen kickat igång!

Tog med plan som flugit någon av de senaste  fyra dagarna från 25/6. Sammanställningen ger 137 plan i trafik och de flesta maskinerna jobbar hårt!

(Eventuella felaktigheter är enbart mina egna)

Fördelning enligt följande:

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 8 (av 8) i trafik.

- Airbus A320Neo - 71 (av 72) i trafik
(30 av SAS Connect) (Nyaste maskinen SE-RZD har inte hunnit i trafik ännu)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 8 (av 8) i trafik.

- Airbus A350 - 4 (av 4) i trafik.

- Embraer E195 - 10 (av 10) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - ca 21 i trafik (Cityjet & Xfly). (Inte helt enkelt att räkna på då några maskiner av Cityjet även flyger för Lufthansa men varierande antal)

- ATR72 - 7 i trafik (Xfly)

- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg. (Men flyger mindre än tidigare)

- Extra wetlease: Jettime med en maskin (B737-800) som en del dagar hoppar in i trafiken på CPH.

Så skillnaden mot föregående sommar. Det är totalt några maskiner mindre i trafik MEN SAS flyger betydligt mer i egen regi och med sina vanliga dotterbolag och underleverantörer. Således ingen SmartLynx, Airbaltic eller HiFly inhyrd.

SAS Scandinavia, Connect och Link flyger betydligt mer än föregående sommar. På Link finns det fortsatt utrymme för att krama ur mer kapacitet. Link har successivt ökat trafiken under året och flyger mera vilket troligen har ersatt en del av trafiken som Cityjet hade tidigare.

B737 i passagerare version finns inte längre och de maskinerna har ersatts av större A320 Neo.

Så genom ren killgissning så är kapaciteten i antalet producerade stolar ungefär jämförbar mot föregående sommar.

Efter en del räknande så såg antalet flighter igår den 28/6 ut som följer:

SAS Scandinavia: 273 flighter
SAS Connect: 145 flighter
SAS Link: 53 flighter

Cityjet: 78 flighter
Xfly: 87 flighter

Jettime: 4 flighter

Totalt = 640 flighter! Imponerande! :)

Utdrag:
SAS A320Neo flotta har igår producerat följande mängd stolar:
SAS Scandinavia = 188 flighter
SAS Connect = 145 flighter

188 + 145 = 333 flighter
333 flighter x 180 stolar = 59 940 stolar !

Hatten av för SAS operation center i Stockholm som varje dygn får detta komplexa pussel att gå ihop! :)

Screenshot_20240628_213235_Messages.jpg


Vill passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare en riktigt härlig sommar och semester. Själv jobbar jag hela sommaren och går på semester i slutet på augusti. Då blir det SAS charter med Apollo till kreta! :)

En spännande höst väntar sedan och det är full fart ut ur chapter 11, övergång till Skyteam och säkerligen spännande nyheter! :)

20240522_170016.jpg



Let's fly the Scandinavian flag carrier - SAS! :)
 

ARN01

Medlem
Verkligen kul!
Skall inte jinxa men det verkar ju flyta på. Förutom pilotstrulet i Norge häromdagen så hör man inte om några problem.
Ska inte vara negativ men den dagen piloterna får strejka igen får man nog se till att inte vara bokad på nån SAS flight. Kommer nog vara förbi kokpunkten gällande relationerna vid det laget.
Som tur är ligger det väl rätt långt fram i tiden.
Ursäkta för helt off topic.
 

pswe

Medlem
Hej alla! :)
Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan nu när högsäsongen kickat igång!

Tog med plan som flugit någon av de senaste  fyra dagarna från 25/6. Sammanställningen ger 137 plan i trafik och de flesta maskinerna jobbar hårt!

(Eventuella felaktigheter är enbart mina egna)

Fördelning enligt följande:

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 8 (av 8) i trafik.

- Airbus A320Neo - 71 (av 72) i trafik
(30 av SAS Connect) (Nyaste maskinen SE-RZD har inte hunnit i trafik ännu)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 8 (av 8) i trafik.

- Airbus A350 - 4 (av 4) i trafik.

- Embraer E195 - 10 (av 10) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - ca 21 i trafik (Cityjet & Xfly). (Inte helt enkelt att räkna på då några maskiner av Cityjet även flyger för Lufthansa men varierande antal)

- ATR72 - 7 i trafik (Xfly)

- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg. (Men flyger mindre än tidigare)

- Extra wetlease: Jettime med en maskin (B737-800) som en del dagar hoppar in i trafiken på CPH.

Så skillnaden mot föregående sommar. Det är totalt några maskiner mindre i trafik MEN SAS flyger betydligt mer i egen regi och med sina vanliga dotterbolag och underleverantörer. Således ingen SmartLynx, Airbaltic eller HiFly inhyrd.

SAS Scandinavia, Connect och Link flyger betydligt mer än föregående sommar. På Link finns det fortsatt utrymme för att krama ur mer kapacitet. Link har successivt ökat trafiken under året och flyger mera vilket troligen har ersatt en del av trafiken som Cityjet hade tidigare.

B737 i passagerare version finns inte längre och de maskinerna har ersatts av större A320 Neo.

Så genom ren killgissning så är kapaciteten i antalet producerade stolar ungefär jämförbar mot föregående sommar.

Efter en del räknande så såg antalet flighter igår den 28/6 ut som följer:

SAS Scandinavia: 273 flighter
SAS Connect: 145 flighter
SAS Link: 53 flighter

Cityjet: 78 flighter
Xfly: 87 flighter

Jettime: 4 flighter

Totalt = 640 flighter! Imponerande! :)

Utdrag:
SAS A320Neo flotta har igår producerat följande mängd stolar:
SAS Scandinavia = 188 flighter
SAS Connect = 145 flighter

188 + 145 = 333 flighter
333 flighter x 180 stolar = 59 940 stolar !

Hatten av för SAS operation center i Stockholm som varje dygn får detta komplexa pussel att gå ihop! :)

Visa bifogad bild 154355

Vill passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare en riktigt härlig sommar och semester. Själv jobbar jag hela sommaren och går på semester i slutet på augusti. Då blir det SAS charter med Apollo till kreta! :)

En spännande höst väntar sedan och det är full fart ut ur chapter 11, övergång till Skyteam och säkerligen spännande nyheter! :)

Visa bifogad bild 154356


Let's fly the Scandinavian flag carrier - SAS! :)

Riktigt trevlig tradition med dina sammanställningar!

Kan lägga till en observation (om än mycket mer begränsad) att det igår var väldigt fulla maskiner från Arlanda mot Skåne/Kastrup.
Själv bokad till Ängelholm på vilken det inte längre såldes biljetter. Hade ingen brådska ner och ett ärende i Köpenhamn så frågade service desken om det behövdes någon frivillig för att få ihop det till Ängelholm.

Visade sig gå precis jämnt ut på min flight, men hon nämnde att det ändå inte gått att lösa, helt fullt på de flighterna som var kvar för dagen både till Sturup (en) och Kastrup (fyra).
 

Tobbe.O

Medlem
Hej alla! :)

Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan, såhär på årets näst sista dag :)

Jag upplever nu att flottan har stabiliserats efter pandemin och på grund av Xfly;s hastiga utträde så används de allra flesta maskinerna, förutom de som är på service. Presenterar min genomgång nedan och sedan en uppdatering om flottan framöver.

En annan klar förbättring är att SAS nu under flera månader i rad åter ligger i Europatoppen på punktligheten! Riktigt bra jobbat! :)


Sammanställningen ger att: 119 maskiner är i trafik, även om de inte jobbar lika hårt som under sommarhalvåret.

(Eventuella felaktigheter är enbart mina egna)


Fördelning enligt följande:

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 6 (av 7) i trafik. (Oklart om OY-KAT är under utfasning)

- Airbus A320Neo - 71 (av 73) i trafik (två är på service) (30 flygs av SAS Connect)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 7 (av 8) i trafik. (LN-RKM är på service/reparation efter tailstrike)

- Airbus A350 - 4 (av 4) i trafik.

- Embraer E195 - 10 (av 10) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - ca 13 i trafik (Cityjet). (Fyra är på service/avställda) Nya tillskottet har landat i Köpenhamn men ännu ej gått i trafik. Nu flyger Cityjet åter igen även på Arlanda.

- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg.

Således är det något mindre maskiner i trafik än i december 2023 mycket pga att Xfly försvann.


Nu över till det som kommer! :)
Följande är påväg till flottan under 2025:

- 12 st ATR72-600 från Braathens Regional Airways

- 1 st A319 från Braathens Regional Airways.

- 2 st A320Neo till SAS Scandinavia

- 3 st Embraer maskiner till SAS Link

- 2 st A350 till SAS Scandinavia (oklart om båda hinner komma 2025)

- Extra wetlease: Jettime med två maskiner (B737-800) troligen mestadels från Köpenhamn från sommartidtabellens start.

Summa av ovanstående är att ytterligare ca 22 maskiner kommer vara en del av SAS flotta under 2025, det i kombination med att Cityjet får igång flera av sina CRJ900 så killgissar jag att det kommer bli fler plan i trafik än under föregående år! :)

Säger som jag brukar! Hatten av för SAS operation center i Stockholm som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop! :)

Screenshot_20241230_191547_Messages.jpg


Vill passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare ett riktigt Gott Nytt År och ett riktigt spännande nytt flygår tillsammans med SAS och SkyTeam!

Screenshot_20241230_191625_Messages.jpg



Eftersom att snart äntligen Mello drar igång - jag gillar ju SAS och Mello lika mycket så säger jag:

NUUUU KÖÖÖÖR VI! :)

20241204_124947.jpg


Let's fly the Scandinavian flag carrier - SAS! :)
 

Johan F

Medlem
Hej alla! :)

Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan, såhär på årets näst sista dag :)

Jag upplever nu att flottan har stabiliserats efter pandemin och på grund av Xfly;s hastiga utträde så används de allra flesta maskinerna, förutom de som är på service. Presenterar min genomgång nedan och sedan en uppdatering om flottan framöver.

En annan klar förbättring är att SAS nu under flera månader i rad åter ligger i Europatoppen på punktligheten! Riktigt bra jobbat! :)


Sammanställningen ger att: 119 maskiner är i trafik, även om de inte jobbar lika hårt som under sommarhalvåret.

(Eventuella felaktigheter är enbart mina egna)


Fördelning enligt följande:

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 6 (av 7) i trafik. (Oklart om OY-KAT är under utfasning)

- Airbus A320Neo - 71 (av 73) i trafik (två är på service) (30 flygs av SAS Connect)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 7 (av 8) i trafik. (LN-RKM är på service/reparation efter tailstrike)

- Airbus A350 - 4 (av 4) i trafik.

- Embraer E195 - 10 (av 10) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - ca 13 i trafik (Cityjet). (Fyra är på service/avställda) Nya tillskottet har landat i Köpenhamn men ännu ej gått i trafik. Nu flyger Cityjet åter igen även på Arlanda.

- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg.

Således är det något mindre maskiner i trafik än i december 2023 mycket pga att Xfly försvann.


Nu över till det som kommer! :)
Följande är påväg till flottan under 2025:

- 12 st ATR72-600 från Braathens Regional Airways

- 1 st A319 från Braathens Regional Airways.

- 2 st A320Neo till SAS Scandinavia

- 3 st Embraer maskiner till SAS Link

- 2 st A350 till SAS Scandinavia (oklart om båda hinner komma 2025)

- Extra wetlease: Jettime med två maskiner (B737-800) troligen mestadels från Köpenhamn från sommartidtabellens start.

Summa av ovanstående är att ytterligare ca 22 maskiner kommer vara en del av SAS flotta under 2025, det i kombination med att Cityjet får igång flera av sina CRJ900 så killgissar jag att det kommer bli fler plan i trafik än under föregående år! :)

Säger som jag brukar! Hatten av för SAS operation center i Stockholm som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop! :)

Visa bifogad bild 161245

Vill passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare ett riktigt Gott Nytt År och ett riktigt spännande nytt flygår tillsammans med SAS och SkyTeam!

Visa bifogad bild 161246


Eftersom att snart äntligen Mello drar igång - jag gillar ju SAS och Mello lika mycket så säger jag:

NUUUU KÖÖÖÖR VI! :)

Visa bifogad bild 161247

Let's fly the Scandinavian flag carrier - SAS! :)
Härlig sammanställning! Mycket glädjande att det är full fart
 

KalleSus

Medlem
Hej alla! :)

Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan, såhär på årets näst sista dag :)

Jag upplever nu att flottan har stabiliserats efter pandemin och på grund av Xfly;s hastiga utträde så används de allra flesta maskinerna, förutom de som är på service. Presenterar min genomgång nedan och sedan en uppdatering om flottan framöver.

En annan klar förbättring är att SAS nu under flera månader i rad åter ligger i Europatoppen på punktligheten! Riktigt bra jobbat! :)


Sammanställningen ger att: 119 maskiner är i trafik, även om de inte jobbar lika hårt som under sommarhalvåret.

(Eventuella felaktigheter är enbart mina egna)


Fördelning enligt följande:

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 6 (av 7) i trafik. (Oklart om OY-KAT är under utfasning)

- Airbus A320Neo - 71 (av 73) i trafik (två är på service) (30 flygs av SAS Connect)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 7 (av 8) i trafik. (LN-RKM är på service/reparation efter tailstrike)

- Airbus A350 - 4 (av 4) i trafik.

- Embraer E195 - 10 (av 10) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - ca 13 i trafik (Cityjet). (Fyra är på service/avställda) Nya tillskottet har landat i Köpenhamn men ännu ej gått i trafik. Nu flyger Cityjet åter igen även på Arlanda.

- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg.

Således är det något mindre maskiner i trafik än i december 2023 mycket pga att Xfly försvann.


Nu över till det som kommer! :)
Följande är påväg till flottan under 2025:

- 12 st ATR72-600 från Braathens Regional Airways

- 1 st A319 från Braathens Regional Airways.

- 2 st A320Neo till SAS Scandinavia

- 3 st Embraer maskiner till SAS Link

- 2 st A350 till SAS Scandinavia (oklart om båda hinner komma 2025)

- Extra wetlease: Jettime med två maskiner (B737-800) troligen mestadels från Köpenhamn från sommartidtabellens start.

Summa av ovanstående är att ytterligare ca 22 maskiner kommer vara en del av SAS flotta under 2025, det i kombination med att Cityjet får igång flera av sina CRJ900 så killgissar jag att det kommer bli fler plan i trafik än under föregående år! :)

Säger som jag brukar! Hatten av för SAS operation center i Stockholm som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop! :)

Visa bifogad bild 161245

Vill passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare ett riktigt Gott Nytt År och ett riktigt spännande nytt flygår tillsammans med SAS och SkyTeam!

Visa bifogad bild 161246


Eftersom att snart äntligen Mello drar igång - jag gillar ju SAS och Mello lika mycket så säger jag:

NUUUU KÖÖÖÖR VI! :)



Let's fly the Scandinavian flag carrier - SAS! :)

Bara en vecka efter din fina sammanställning blev den inaktuell, men inte som vi anade.

Airbus 320 CEO OY-KAT tycks befinna sig i Manchester på underhåll. Åtminstone om vi får tro Planespotters.

Däremot lämnade OY-KAY ganska plötsligt SAS flottan och befinner sig nu på "kyrkogården" i Marana.
Den flög i väg i tisdags från Köpenhamn via Reykjavik och Bangor.
Det märkliga var att maskinen utförde ett antal reguljära turer så sent som i måndags. Sista flight blev SK1475 (OSL - CPH).
Normalt brukar maskinerna avrustas under några dagar inför en utrangering men här fanns kanske inte så mycket att avrusta...
 
Toppen