Det där har att göra med att stationsavgiften på Arlanda tas ut i poäng numera. Förut var det klassifierat som vilken station som helst i poängsystemet, fast ändå fick SJ punga ut med 85 kronor per ankommande/avgående passagerare men nu tar man ut en avgift på 2500 poäng vilket jag tycker är helt rimligt då pengar-betalande passagerare betalar den via sin biljett – varför skulle poängresenärer vara undantagna en sådan avgift som hamnar som A-train?
Edit: Sen om det är bra värde på poängen är ju en helt annan femma.
Jag vänder mig inte mot avgiften som sådan, jag vänder mig mot att resan med den påslagen (avgiften är helt enkelt för hög) blir för dyr.
Roade mig precis att jämföra alternativen att ta sig mellan Stockholm och Arlanda. Poängterar att beräkningen gäller mig själv, andra får göra egna beräkningar utefter sitt eget resande.
Arlanda Express
SJ-tåg
SJ-tåg Poängresa
Pendeltåg
Flygbussarna
Taxi
Till och börja med så konstaterade jag att man kan inte bara jämföra priset rakt upp och ned (då skulle alternativet "promenera" vinna). Men om vi sätter Arlanda Express som baseline och värderar därefter?
Sommartid har jag inget SL-kort, så då tillkommer 25 kr och 20 minuter med alla resor utom Taxi. Jag förutsätter inget SL-kort på alla resor för att göra dessa neutrala.
Arlanda Express:
20 minuters resa (40 minuters totalresa) 260 kr (285 kr totalt).
SJ
19 minuters resa (40 minuters totalresa), 170-260* kr (190-285 kr totalt, säg snitt 225)
(* Det går att hitta dyrare resor än 260 men det är ju korkat, då väljer man ju Arlanda Express i stället)
Tidsskillnad: 5 minuter (i snitt, pga något längre gångväg på Arlanda).
Poängbesparing: 200 poäng (snitt) á 7.5 öre = 15 kr.
Faktiskt pris: 200 kr (snitt) + 25 kr - 15 kr = 210 kr
Fördelar gentemot Arlanda Express: Vi kommer in i Loungen på Centralen (för vi har väl SJ Prio svart).
Nackdelar: Finns bara ett par avgångar per dag som ska passa in med vår resa
"Marginaltimlön": 70 kr för fem minuters "arbete" =
840 kr/timme
SJ Poänguttag:
19 minuters resa (40 minuters totalresa), 5500 poäng (snitt) * 0,075kr = 412 kr (437kr totalt)
(Värderar man poängen till fem öre i stället för 7½ så hamnar man på samma pris som Arlanda Express)
Tidsskillnad: 5 minuter (i snitt, pga något längre gångväg på Arlanda).
Poängbesparing: Inget.
Faktiskt pris: 437 kr
Fördelar gentemot Arlanda Express: Vi kommer in i Loungen på Centralen (för vi har väl SJ Prio svart). Avbokningsbar.
Nackdelar: Finns bara ett par avgångar per dag som ska passa in med vår resa
"Marginaltimlön": Minus 152 kr för fem minuters "arbete" =
Negativa 1824 kr/timme (plus/minus noll vid värderingen 5 öre per poäng)
Flygbuss:
45 minuters resa (65 minuters totalresa), 99 kr = (99 kr + 25 kr = 125 kr totalt)
Tidsskillnad: 25 minuter.
Poängbesparing: 100 SAS-poäng á 10 öre st = 10 kr.
Faktiskt pris: 99 + 25 - 10 = 115 kr
Fördelar gentemot Arlanda Express: Inga.
Nackdelar: Inga
"Marginaltimlön": Minus 170 kr för 25 minuters "arbete" =
408 kr/timme
Taxi/
30-40 minuters resa (40 minuters totalresa), 500 kr
Tidsskillnad: 15 minuter i snitt.
Fördelar gentemot Arlanda Express: Hämtas upp hemma. 3 kan resa för priset av en.
"Marginaltimlön": Negativa 240 kr för femton minuters "arbete" =
Minus 960 kr/timme
"Marginaltimlön 2 resenärer": 20 kr för femton minuters "arbete" =
80 kr/timme
"Marginaltimlön 3 resenärer": 260 kr för femton minuters "arbete" =
1040 kr/timme
Pendeltåg
37 minuters resa (57 minuters totalresa), 125 kr (50 kr med SL-kort)
Tidsskillnad: 22 minuter (i snitt, pga något längre gångväg på Arlanda).
Faktiskt pris: 125 kr (50 kr med SL-kort)
Fördelar gentemot Arlanda Express: Inga.
Nackdelar: Två avgångar i timmen
"Marginaltimlön": 160 kr för 22 minuters "arbete" =
436 kr/timme
"Marginaltimlön med SL-kort": 210 kr för 22 minuters "arbete" =
572 kr/timme
Resultatet blev faktiskt förvånande. Nu säger säkert någon
"Men så kan du ju inte räkna" och till det har jag bara att svara
"det kan jag visst, jag gjorde ju det precis", räkna själv om det ska vara så...
Givervis faller alla beräkningar platt om vi ska jämföra om vi kan få bra priser på Arlanda Express (just nu under sommaren har de 2 för 280, 3 för 380 och 4 för 480), men annars är nedanstående sorterat från bäst till sämst:
(Taxi 3 resenärer - 260 kr / 1040 poäng)
SJ - 80 kr / 840 poäng
Pendeltåg med SL-kort - 210 kr / 527 poäng
Pendeltåg utan SL-kort - 160 kr / 436 poäng
Flygbussarna - 170 kr / 408 poäng
(Taxi 2 resenärer - 20 kr / 80 poäng)
Arlanda Express - Baseline
Taxi - Minus 240 kr / Negativa 960 poäng
SJ Prio - Negativt / Negativa 1824 poäng
Uträkningen visade att SJ Priouttag är numera det överlägset sämsta sättet att ta sig till Arlanda, att SJs resor (om man bokar i god tid och får en billig biljett) står sig skarpt i konkurrensen, men förutom SJ för jobbresor det är det
flygbussarna och framför allt
pendeltågen för privatresor som gäller för
gdaily i fortsättningen. Om jag inte kan köpa billiga Arlanda Expressbiljetter på Blocket det vill säga, vill ner i pris runt 150 kr för att Arlanda Express ska vara attraktivt.
Med reservation för felräkningar.....