Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

pswe

Medlem
Har en resa om ett tag med Swiss ut och Turkish hem. (Ligger på 2 separata bokningsreferenser). Är det någon som har hunnit få erfarenhet ännu av hur sas hanterar ev inställda star allianceflyg (award) om tex Turkish ställer in? Vill inte riskera fastna i usa med familjen då det är rätt tight med att hitta enkelbiljetter hem.
Vi har en resa i november som är Lufthansa-gruppen rakt igenom. Wiensvängen för att få ihop den.
I veckan plingade appen till. Returen ändrad ett halvt dygn framåt och övernattning i Frankfurt istället för Wien.
Ringde SAS. Började med att säga att jag anar problem givet alliansbytet, agenten sa direkt ja. Jag hade kollat och samma datum (utan övernattningen i Frankfurt) fanns poängplatser direkt Frankfurt till Köpenhamn med SAS. Frågade om det möjligen kunde underlätta. Han kollade och såg det samma, satte mig på vänt. När han kom tillbaka var det med goda nyheter, detta fungerade, nya biljetterna kom samtidigt i appen.
Så alla pling från star alliance bokningar behöver inte innebära kaos, vi fick en klart bättre retur och slipper en onödigt kort hotellnatt i Wien.

Vi har en resa i november som är Lufthansa-gruppen rakt igenom. Wiensvängen för att få ihop den.
I veckan plingade appen till. Returen ändrad ett halvt dygn framåt och övernattning i Frankfurt istället för Wien.
Ringde SAS. Började med att säga att jag anar problem givet alliansbytet, agenten sa direkt ja. Jag hade kollat och samma datum (utan övernattningen i Frankfurt) fanns poängplatser direkt Frankfurt till Köpenhamn med SAS. Frågade om det möjligen kunde underlätta. Han kollade och såg det samma, satte mig på vänt. När han kom tillbaka var det med goda nyheter, detta fungerade, nya biljetterna kom samtidigt i appen.
Så alla pling från star alliance bokningar behöver inte innebära kaos, vi fick en klart bättre retur och slipper en onödigt kort hotellnatt i Wien.
Bra info och tack för att du delar med dig!
Jag har två kommande med alla möjliga *bolag och är rätt nojig inför dom.
Vi borde ha en separat tråd om *A awards efter 1/9

mbglo

Medlem
Bra info och tack för att du delar med dig!
Jag har två kommande med alla möjliga *bolag och är rätt nojig inför dom.
Vi borde ha en separat tråd om *A awards efter 1/9
Jag har också en *A-bokning med fem olika bolag (SK, TK, CA, BR och LH), så blev något nojig när man fick mail och SMS från SAS om schedule change. Visar sig att det är Air China som flyttat avgång 5 minuter...

Linmet

Medlem
Jag har också en *A-bokning med fem olika bolag (SK, TK, CA, BR och LH), så blev något nojig när man fick mail och SMS från SAS om schedule change. Visar sig att det är Air China som flyttat avgång 5 minuter...
Been there. Helst ska man sitta på något "viktigt" möte samtidigt som klockan ger en notis om flight change... Pulspåslag och koncentrationssvårigheter.

Tonton

Medlem
Föräldrarnas jul- och nyårsresa (ARN-FRA-IST-PTY, PTY-BOG-BCN-FRA-ARN) har nu bokats om 3 gånger. Turkish och Avianca som har gjort justeringar på sina flighter. Alla gånger så har bokningarna uppdaterats automatiskt. Måste säga att jag är imponerad där.

Däremot så får jag lite mer och mer panik för varje dag som går - då jag inser att det blir kaos ifall den avbokas. Spänningen är olidlig.

Har en resa till Zanzibar med AF.
GOT-CDG-ZNZ
På ursprungsbokningen skulle vi åka från Göteborg på morgonen, och efter 2h i Paris flyga vidare till Zanzibar.

Air France har nu ställt in morgonflyget GOT-CDG, och istället bokat om oss till ett flyg dagen innan.
Vi kommer såldes behöva tillbringa natten på hotell i Paris.

Är Air France skyldiga att stå för hotellnatten, mtp att det var de som bokade om oss?

Flyer722

Medlem
Har en resa till Zanzibar med AF.
GOT-CDG-ZNZ
På ursprungsbokningen skulle vi åka från Göteborg på morgonen, och efter 2h i Paris flyga vidare till Zanzibar.

Air France har nu ställt in morgonflyget GOT-CDG, och istället bokat om oss till ett flyg dagen innan.
Vi kommer såldes behöva tillbringa natten på hotell i Paris.

Är Air France skyldiga att stå för hotellnatten, mtp att det var de som bokade om oss?
Är resan snart? (14dagar)

Är resan snart? (14dagar)
Resan är i slutet på november.

Men enlig Henrik här så ska de stå för hotellnatten enligt EU261.

Kan det stämma?
Skärmavbild 2024-09-28 kl. 14.51.53.png

Toppen