Senaste nytt

Finnair Plus vs British Airways Executive Club

Finnair Plus eller BA Executive Club?

Vilket av Finnair Plus eller BA Executive Club ska man välja att samla "OneWorld"-poäng till, dvs vad blir förmånligast i slutänden?

Jag undrar faktiskt samma sak som Stefan, vilket skall man välja? Jag är idag EBG men reser ibland med AY till HEL (och eventuellt till Asien nästa höst med familjen). Jag reser även en del till LHR vilket jag oftast gör med SAS men skulle lika väl kunna välja BA. Förutom HEL och LHR så är det mest CPH, OSL, TXL och MOW som jag reser till i jobbet. Antalet privatresor reguljärt är inte mer än 1-2 per år och då long-haul dvs olika destinationer.

Om ni reser enbart i ekonomiklass(speciellt med Finnair) och inte flyger ofta med British Airways, rekommenderar jag American Airlines AAdvantage.
De ger i stort sätt 100% miles på alla Finnairs billiga ekonomiklass biljetter och 100% även på British Airways ekonomiklass.
Det som är bra med AAdvantage är bättre spenderingsmöjligheter i kombination med att de inte tar bränsletillägg på bonusresor(undantag med BA och IB flygningar).

Den här resan som jag gjorde med Cathay Pacific i First class kostade bara 45.000 AA miles per enkelresa.

En fundering till man kan göra är om man vill ha status, tänker på silver hos BA och man kan komma upp i 600 Tier Points. Flyger man bara short haul på billiga ekonomibiljetter blir det svårt. Men flyger man på flexibla ekonomibiljetter kan det vara värt att börja räkna på det, plus om man lite nu och då kan åka business ARN/GOT-LHR för 2500 kr, ger 80 TP t & r. Förutom loungeaccess ger BA-silver 100% bonus på "Aviosen" på alla biljetter hos BA.

Finnair Plus eller British Airways Executive Club

Hej,

vilket av programmen ska man välja för Oneworld? Jag vill ha kreditkort för att samla extrapoäng (flyger inte tillräckligt mycket för att få ihop till bra resor annars).

Finnair Plus ser ut att vara lättare att nå statusnivå och man kan tydligen förlänga sin status genom att konvertera extrapoäng och de erbjuder DinersClub och MasterCard för oss svenskar. British Airways är onekligen det större flygbolaget och Entercard har ju sitt Visa kort som alla här verkar gilla. :rolleyes:

Resmönster är primärt asien, men bara en handfull gånger per år framöver.

Om man jämför båda program med tanke på kreditkort, skulle jag rekommendera British Airways Executive Club, även om EnterCard är kass.

Finnair+ har ju både DC och MC så varför rekommenderar du BAEC då?

Dålig burning ratio, helt enkelt... Annars hade Finnair Plus mycket fler medlemmar än de har idag.
Folk registrerar sig till t ex Aegean Miles&Bonus eller bmi Diamond Club även om de skulle inte flyga med dem en enda gång. :)

Toppen