Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Jönsson

Medlem
Sydsvenskan kör en artikel idag om den starka trenden för nattåget mellan Malmö och Stockholm (dock bakom betalvägg) i samband med att SJ släppte sina (starka) siffror för fjärde kvartalet 2018.

Nattåget ökar med 11,8 % på Malmö-Stockholm. Från Malmö till Stockholm är tågen, enligt SJ, oftast fullbokade söndag-tisdag (dock inte åt motsatt håll).

Några intressanta listor också:

Affärsresenärens mest populära linjer under 2018
1. Stockholm-Malmö-Köpenhamn

2. Stockholm-Göteborg

3. Stockholm- Sundsvall-Umeå

4. Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg

5. Stockholm-Karlstad-Oslo

Källa: SJ:s statistik gällande affärsresor. I statistiken inräknas avtalskunder som reser första och anda klass.

Affärsreselinjerna som ökat mest under 2018
1. Göteborg-Malmö-Köpenhamn, 11 %

2. Stockholm-Östersund-Åre, 10 %

3. Linköping- Stockholm-Gävle, 10 %

4. Stockholm-Malmö-Köpenhamn, 4 %

5. Stockholm-Göteborg, 2 %

Källa: SJ:s statistik gällande affärsresor. I statistiken inräknas avtalskunder som reser första och anda klass.

Affärsresenären tar oftare tåget – och överraskande ofta på natten - Sydsvenskan
Dagens Industri har idag också en artikel som berör det ökade tågresandet, där Fritzon kräver bättre planering av underhållet på järnvägarna.


SJ slår reserekord – kräver bättre planering av underhållet
(Länken kräver förmodligen prenumeration)
 

Agö

Medlem
Så har såväl Swedavia som CPH presenterat passagerarsiffror för februari.

För Swedavias del kan följande sägas:
  • Inrikestrafiken fortsätter att backa rejält. Särskilt tufft är det för Stockholm-Bromma, Göteborg, Malmö och Umeå. Som det ser ut nu är det endast Luleå som står starkt inrikes och det får väl antas ha att göra med att det är omständligt att transportera sig på ett vettigt sätt från Luleå söderut utan att flyga.
  • För Köpenhamns del drivs positiva trafiktal av interkontinentaltrafiken där särskilt Hong Kong-linjen beskrivs som en framgång vilket också ha drivit på positiva tal i transfersiffrorna (halva delen av ökningen säger CPH är driven av Hong Kong-linjen).
Ang. flygskattens effekter: Transportstyrelsen tänker så det knakar nu. Vad har hänt med indikationen på överflyttningseffekt från Sverige till Danmark? Ja, inte syns den på CPHs statistik. Passagerarsiffrorna mellan Stockholm och Köpenhamn minskar ånyo, i februari med 6,3 % (ca 7000 pax).

Fortsättning följer!




upload_2019-3-13_15-11-37.png


upload_2019-3-13_15-11-58.png


CPH trafik-tal: Mest travle februar nogensinde

https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/pax_201902.pdf
 

chazzie

Medlem
Jag skulle tro en större del av överflyttning till tåg i södra Sverige medan en större del nog är överflyttat till bil i norra Sverige, någonstans kring Sundsvall går väl gränsen idag för att det ska vara praktiskt att åka tåg till Stockholm, medan Uppsala och nedåt är relativt enkelt att åka tåg mellan, med vissa reservationer. (IMHO)
 

Agö

Medlem
Jag skulle tro en större del av överflyttning till tåg i södra Sverige medan en större del nog är överflyttat till bil i norra Sverige, någonstans kring Sundsvall går väl gränsen idag för att det ska vara praktiskt att åka tåg till Stockholm, medan Uppsala och nedåt är relativt enkelt att åka tåg mellan, med vissa reservationer. (IMHO)
Det verkar dock som att tåget tar marknadsandelar från Umeå att döma av SJs siffror och de vikande inrikessiffrorna för flyget i Umeå så det är nog dags att titta längre norrut än Sundsvall.
 

NotRyan

Medlem
Det verkar dock som att tåget tar marknadsandelar från Umeå att döma av SJs siffror och de vikande inrikessiffrorna för flyget i Umeå så det är nog dags att titta längre norrut än Sundsvall.
Jo, snabbtågen går ju numer till Umeå så det har nog dragit sitt strå till stacken.

Tåget skulle öka sin marknadsandel inrikes i Sverige ännu mer om inte Trafikverket vore usla.
 

chazzie

Medlem
Jo, snabbtågen går ju numer till Umeå så det har nog dragit sitt strå till stacken.
Tåget skulle öka sin marknadsandel inrikes i Sverige ännu mer om inte Trafikverket vore usla.

Intressant, det trodde jag inte!

Tåget skulle absolut kunna ta stora marknadsandelar i Sverige, speciellt i nuvarande politiska läge och kan de bara få till en sömlös integration mot andra färdmedel (mest flyg) skulle det kunna vara ett väldigt bra alternativ. Läs: Ta tåget till Arlanda, bag drop på genomgående Tåg+Flyg-biljett (så man är skyddad mot förseningar) och direkt in i loungen inför den del av resan som kräver flyg av avstånds- och/eller tidsskäl.
 

aldrighemma

Medlem
Jag skulle tro en större del av överflyttning till tåg i södra Sverige medan en större del nog är överflyttat till bil i norra Sverige, någonstans kring Sundsvall går väl gränsen idag för att det ska vara praktiskt att åka tåg till Stockholm, medan Uppsala och nedåt är relativt enkelt att åka tåg mellan, med vissa reservationer. (IMHO)
Bor själv i Sundsvall, tåget är inte ett alternativ, tro mig! För dom flesta står valet mellan bil eller flyg snarare än mellan tåg och flyg.
Tåget tar i princip samma tid som bil i alla fall till ARN, man bilen är mycket mer tillförlitlig då man har en tid att passa. Jag skulle aldrig ta tåget som anslutning till ett flyg själv, möjligtvis från ett flyg på vägen tillbaka...
Tåget attraherar mest ungdomar och pensionärer tycker jag det verkar som, av döma av dom (få) gånger jag måste ta tåg.

Edit: det är värt att ta med i beräkningen att det är enkelspår norr om Gävle.
 

chazzie

Medlem
Nu börjar det väl bli lite väl mycket politik (igen :) ) men onekligen är elförsörjningen något som måste lösas då vi ska köra i princip alla fortskaffningsmedel och arbetsutrustning på el, bör inte var svårt att räkna ut att det behövs mer el när man använder mer prylar som går på el? :)
 
Toppen