Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

JohanA

Medlem
Det går att ansöka om pass i andra delar av Sverige även om man bor i Skåne.

Tex ansöka i Stockholm och hämta ut det i Malmö.
 

olo

Medlem
@Tostarp : I Göteborg var väntetiden i måndags 4 arbetsdagar, så det borde inte vara hindret - om man kan tänka sig att ansöka om passet utanför Skåne.
I Göteborg bokas inga tider, utan alla fördelas med drop-in mellan kl 19-20 är det heller aldrig kö.
 

Avgeek

Medlem
Jag ankommer den 17 maj med SK997 i Shanghai.
Jag åker den 21 maj med CX367 till Hong Kong.
Jag åker hem den 22 maj med SAS till Stockholm.

Är detta visumfritt enligt reglerna? :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag ankommer den 17 maj med SK997 i Shanghai.
Jag åker den 21 maj med CX367 till Hong Kong.
Jag åker hem den 22 maj med SAS till Stockholm.

Är detta visumfritt enligt reglerna? :)
Ja, det är giltigt för upp till 144 timmars visumfri vistelse i Storshanghai område.
 

eramag

Medlem
En fråga kring transit via Kinesisk flygplats. Gäller detta endast på outbound?

Sitter med följande bokning och funderar på om det blivit rätt o_O

Inbound USM-BKK-CAN-SHA
Outbound SHA-CPH
 

varva77

Medlem
Hm, nu undrar jag om min plan blir svår att genomföra... har bokat bonusresa ARN-Shanghai-ARN. 6-16/4. Dock är tanken att åka vidare till Seoul samma dag vid ankomst 7/4 för att sedan avsluta ett par dagar i Shanghai, typ 13-16/4. Åker jag på visum för detta eller hur blir det? Är alltså separata biljetter.
 

Dr. Miles

Expert
Hm, nu undrar jag om min plan blir svår att genomföra... har bokat bonusresa ARN-Shanghai-ARN. 6-16/4. Dock är tanken att åka vidare till Seoul samma dag vid ankomst 7/4 för att sedan avsluta ett par dagar i Shanghai, typ 13-16/4. Åker jag på visum för detta eller hur blir det? Är alltså separata biljetter.
Att du reser med separata biljetter har ingen betydelse.

Huvudsaken är att du flyger land A - stor Shanghai område - land B.

Som jag förstår du reser:
Stockholm-(någonstans)-Shanghai // en dag // Shanghai-Seoul // en vecka // Seoul-Shanghai // 4 dagar // Shanghai-(någonstans)-Stockholm.

Då behöver du inte kinesiskt visum förutsatt du reser med svenskt pass. (Detta Transit Visa Waiver Program gäller inte för norrmän)
 

nota bene

Medlem
Inga problem alls.

Ett litet varningsfinger - vet en amerikan (vän till affärsbekant) som åkte USA HKG 8-10 ggr per år via PVG på separata biljetter. En gång frågade de vad han höll på med, och han förklarade att biljetterna var billigare så. Nästa gång han fick samma fråga och gav samma svar blev han svartlistad och är numera inte välkommen (definitivt inte på transit och tveksamt om han kan få visum).
 
Toppen