jerixon
Medlem
El Brellin i Naviglio blev det
Posta gärna var i Milano du väljer att äta i kväll.
Posta gärna var i Milano du väljer att äta i kväll.
På väg till Bergamo för en 4-nätters i området framåt juni. 2 frågor, om @Palazzi eller någon annan kan tipsa om...
1. Bergsvandring för en dagstur (dvs tillbaka i mjuk hotellsäng på natten)? Kan ligga en bit bort också... (Garda/Como?)
2. Vingård där man kan bo, och antingen äta på kvällen eller promenera till maten?
Också en transportfråga: är det smidigare att ta tåg från Malpensa, om man ändå tänkt sig ha hyrbil för 1 & 2 ovan utöver ett par nätter i Bergamo, eller ska man hyra direkt från flyget och köra till Bergamo?
Tänkte jag skulle återrapportera om det jag hittade på resan.
Bergamo: Motsvarade helt klart förväntningarna, gillade verkligen gamla staden med muren och grönytorna längs med + alla små hål i väggen där uppe. Var tyvärr bara där helg, så lite nyfiken på hur mycket som bara är turister däruppe, eller om det finns en vardag också (eller om den flyttat ner på slätten).
Borgo San Lazorro tyckte jag inte var något att hänga i julgranen. Sådär service & mat, faktiskt - kanske spelade det in att vi kom en trött söndag lunch. Kvällen före försökte vi också, men då var det fullt - det gjorde dock inget för vi hamnade på Tre Gobbi bredvid (entre från Vicolo S. Rocco-sidan) som var väldigt trevligt. Desserten (getmjölkscheesecake) hade nästan varit värd att gå tillbaka för, men de hade stängt på söndag kväll så det blev inget med det. Straciatellan på Mariannas uppe i gamla stan var grym, smaken möjligen boostad av en rejäl promenad i värme. Testade också en snabbmats-arancina (friterad risottoboll med fyllning) vilket var första gången för mig åtminstone - helt ok.
Verona: Bodde på Agriturismi San Mattia strax (~2-3km) norr om stan i sluttningen, där de odlar druvor och serverar eget vin. Boka Garden View för vacker utsikt över Verona nedanför, och promenera sedan ner längs kullerstensbelagda Via San Mattia och känn dig som en romersk legionär. Vinprovning med rundtur plus 4-rätters i den egna restaurangen för €45 rekommenderas, för maten är riktigt bra och sommelieren underhållande. Jag är inte vinkännare nog för att ha en initierad åsikt om vinernas kvalitet, mer än att det är gott med Amarone och Ripasso.
Staden väl värd att knata omkring i, kyrkorna lämpliga för att ta skydd från värmen då och då, och jag planerar redan att få åka tillbaka till en föreställning i den lokala varianten av Colosseum som jag inte kände till tidigare. Ta gärna en Caffe Shakerato på Cappa Cafe men maten var inget särskilt - deras terrass mot floden däremot...
Jaja, jag vet att Verona egentligen inte är Lombardiet, men om man ändå kör omkring i området så...
Kring Gardasjön skulle jag nog välja att hyra bil. I Bergamo klarar ni er enligt mig utanPlanerar 3 nätter vid Sirmione Gardasjön och 3 nätter i Bergamo på höstlovet tillsammans med maken. Flyger till och från Milano (LIN).
Har bokat Grand Hotel Therme respektive Relais San Lorenzo då de hade erbjudanden om lägre priser
Nu till min fråga: ska vi hyra bil eller transportera oss med tåg/buss? Klarar man sig utan bil, eller blir man för begränsad? Vi vill inte "flänga omkring" i bil för mycket, men vill ändå ha möjlighet göra ev korta dagsutflykter.
Planerar 3 nätter vid Sirmione Gardasjön och 3 nätter i Bergamo på höstlovet tillsammans med maken. Flyger till och från Milano (LIN).
Har bokat Grand Hotel Therme respektive Relais San Lorenzo då de hade erbjudanden om lägre priser
Nu till min fråga: ska vi hyra bil eller transportera oss med tåg/buss? Klarar man sig utan bil, eller blir man för begränsad? Vi vill inte "flänga omkring" i bil för mycket, men vill ändå ha möjlighet göra ev korta dagsutflykter.