Senaste nytt

När når du SAS American Express 2-for-1 gränsen 2018?

palmen

Moderator
Fick reda på idag att om man byter från Premium till Elite eller tvärtom så räknas inte båda kortens spend ihop under det kalenderår man bytte. Man börjar om från noll på det nya kortet. Lite surt eftersom jag bytte kort i februari/mars och blev nollställd då.
Har varit så hela tiden väl? Man får dock med sin historik men inte själva spenden i sig.
 

squeezen

Medlem
Har varit så hela tiden väl? Man får dock med sin historik men inte själva spenden i sig.
Exakt som palmen säger. Jag bytte nyligen och frågade specifikt då jag hade nåt 150k på premium och var i kasst med att köpa lufthansa/swiss first deal för 3 pers (en rätt stor post) jag frågade noga (då mitt nya kort inte kommit) om jag på nåt vis kunde få det köpet på nya kortet. Typ att allt kunde gå in i samma pott och sen delas på x antal kort. Att jag så att säga hade ett totalt konto hos dem.

Detta var helt omöjligt (och hade alltid varit) enligt henne. Min upparbetade spend från premium betalkort låg till grund för nya krediten etc dock så den ”historiken” tog de med.

Vad som är lite missvisande dock är ju att när man loggar in på sitt amex konto står en totalsumma, vilken man själv inte kan hitta info om vad som är från vilket kort... så där ser det ju ut som ”en pott”.
 
Vad som är lite missvisande dock är ju att när man loggar in på sitt amex konto står en totalsumma, vilken man själv inte kan hitta info om vad som är från vilket kort... så där ser det ju ut som ”en pott”.

På själva fakturan från Amex står det två poster med spendering under specifikationen av EB-poäng, om man har flera SAS-kort. Däremot får man själv räkna ut vilket kort som är vilket...

Skärmklipp.PNG
 

Valley

Medlem
Måste tag tag i mig själv och byta kort.
Tyvärr passerat för flera månader sedan.

Och hade jag inte varit "dum i höv" på rikti, hade jag kunnat betala satan så mycket byggmaterial om jag haft ett SAS MC-kort också :(

Men, men........
 

CoooC

Medlem
Lite OT men nådde min andra voucher på Elite-kortet nyligen och nu uppstår helt plötsligt följande fråga. Ska man ta utlandsköpen på AMEX Elite eller MC Premium? 20p/100kr och 2% i växlingspåslag på båda. MEN min känsla är ändå att MC har lite förmånligare växelkurs än AMEX. Någon som funderat på samma fråga eller rent av vet hur det ligger till?
 
Lite OT men nådde min andra voucher på Elite-kortet nyligen och nu uppstår helt plötsligt följande fråga. Ska man ta utlandsköpen på AMEX Elite eller MC Premium? 20p/100kr och 2% i växlingspåslag på båda. MEN min känsla är ändå att MC har lite förmånligare växelkurs än AMEX. Någon som funderat på samma fråga eller rent av vet hur det ligger till?
AMEX. Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Lite OT men nådde min andra voucher på Elite-kortet nyligen och nu uppstår helt plötsligt följande fråga. Ska man ta utlandsköpen på AMEX Elite eller MC Premium? 20p/100kr och 2% i växlingspåslag på båda. MEN min känsla är ändå att MC har lite förmånligare växelkurs än AMEX. Någon som funderat på samma fråga eller rent av vet hur det ligger till?

Detta ark låter dig laborera med olika kombinationer av kort.

http://www.businessclass.se/forum/t...spend-på-flera-kort-google-spreadsheet.93387/
 

ante_77

Medlem
Nådde min andra (hypotetiska) voucher i augusti.
Tråkigt nog så har jag inte elitkortet, men samtidigt inte nog med poäng just nu, då jag nyligen använt förra årets voucher + lite till. Sprättat ca 540k poäng i år och har 120k.

För min det så är det alltså nog med premiumkortet med andra ord.
 
Toppen