Christiansson
Medlem
Just det är nog dessutom tyvärr en ganska sårbar metod. Om någon skulle hacka säg Club Carlson och komma över lösenord, så är det rätt troligt att de första andra siter de försöker ta sig in med samma lösenord är andra lojalitetsprogram. Då är det enda "skyddet" att många lojalitetsprogram faktiskt kräver att du loggar in med medlemsnummer och inte med epost eller userid, så det tvingar fram en skillnad mellan de olika siterna. Det är nog bättre att välja en site i varje kategori att ha samma lösenord på, än att gruppera på det sättet. (Däremot kan man definitivt ha ett rent throwaway lösenord för siter där man inte bryr sig ett dugg men de kräver lösen förstås, men för siter som faktiskt spelar roll, hög eller låg).
Och som även Peter kommenterade - om du ändå har en lösenordshanterare, varför inte ha olika lösen överallt? Så kan du dessutom ha riktigt bra lösen - och då blir en av de mest irriterande sakerna med CCs nya regler att du inte kan ha lösen längre än 20 tecken...
Tack för din omtanke, got it covered, jag lovar. Men eftersom jag har skäl att inte ha olika lösenord med 20 tecken överallt så vill jag inte ha det, du får gärna göra som du vill, men det blir inte säkrare. Och jag har inte haft några konto problem i de dryga 30 år jag har haft mängder med lösenord. Det finns skäl till det också.
En av de bästa funktionerna i nyare firefox är att den numera skiter i webbsiter som säger att du inte får klara passwordsMen - nog har du sökfunktion för passwords, och inte bara bläddra? Eller automatmatching baserat på URL om du har browser-plugin?
Den, däremot, håller jag med till 200% om. Man ska i princip aldrig hitta på något eget när det har med säkerhet att göra.
Rent matematiskt så får du sämre passwords genom att sätta en sådan policy, eftersom det minskar antalet kombinationer (du kan ju t.ex. omedelbart räkna bort alla kombinationer som har enbart gemener). Så policyn ökar i sig inte säkerheten, utan är väl till för att användarna ska tvingas ta ett bra password. Om användarna tänkte sig för och tog bra password från början, så skulle ingen policy behövas. Problemet är väl att de flesta inte tänker så, och därmed drabbas de som faktiskt gör det av knasiga policies.
Och när du använder en publik dator, hur gör du då? Eller när du hamnar på den lokala sidan.
Och det var därför jag skrev "i praktiken" eftersom skillnaden i säkerhet utifrån ett praktisk perspektiv är försumbar om du adderar ett specialtecken. Det gör faktiskt inte lösenorden säkrare, även om många verkar tro det. Statistik och kombinatorik är inte allt, även om det är rätt roligt - jag vet, lite nördigt igen, men jag var tvungen att traggla igenom det och det var förvånansvärt kul, en rolig sak som alltid slår folk är sannolikheten att två ungar i samma klass är födda på samma dag, eller det lite mer uppenbara att slå en sexa med en tärning tre gånger i rad, och tro att sannolikheten är mindre än 1/6 att det blir en sexa igen.
Och mer är inte alltid bättre. Det resulterar bara i att folk hittar vägar att komma runt det, dvs, Qwerty1! är ett bra password även om det följer CC's regler (NotRyan@14 är inte speciellt bra heller faktiskt). Så det största irritationsmomentet är varför vi faktisk fortfarande efter 30 år tvingas hålla på med alla dessa passwords när det är rätt enkelt att t.ex som BankID sköta autentiseringen utan alla risker.
Anyway, nu har jag tagit tillräckligt med plats här, sorry about that.