Senaste nytt

Only in Japan

Homer

Medlem
Är det någon som vet varför japanerna envisas om englasfönster i bostäder? Finns ju 0 fördelar i jämförelse med 3glas.

Det finns en annan ö-nation, som ligger betydligt närmare och som också kör på vänster sida,
där de flesta hus har enkelglas och väggarna saknar isolering.
Där 2-glas är en nyhet, 3-glas okänt och 4-glas med krypton eller argonfyllning Sci-fi.
 

Dr. Miles

Expert
Är det någon som vet varför japanerna envisas om englasfönster i bostäder? Finns ju 0 fördelar i jämförelse med 3glas.
Kostnad är främsta orsaken skulle jag gissa.
Sedan finns det andra nackdelar t ex mer glassplitter vid naturkatastrof som t ex jordvävning, tyfoner.
Många hus är fortfarande byggda i trä för att huset skall kunna röra sig vid jordvävningar.
Jag skulle tro att det blir mer kostnad om/när huset blir lite snett och man behöver att byta några fönster.

Enda undantag är Hokkaido, i norra Japan.
Deras hus har ofta dubbla eller trippel fönster och har bra isolering.
Historiskt sett har de inte haft stora jordvävningar. (Det var därför de had sämre beredskap än resten av Japan när stora jordvävningen kom i början av den här månaden.)

Det finns en annan ö-nation, som ligger betydligt närmare, där de flesta hus har enkelglas och väggarna saknar isolering.
där 2-glas är en nyhet, 3-glas okänt och 4-glas med krypton eller argonfyllning Sci-fi.
och den ö-nation är envist att använda två separata vattenkranar för varmvatten och kallvatten, när det finns blandare...
 

dino_81

Medlem
Enda undantag är Hokkaido, i norra Japan.
Deras hus har ofta dubbla eller trippel fönster och har bra isolering.

Även en del regionaltåg har en extra glasruta som går att skjuta upp innanför den yttre ruta, detta är som jag förstår också unikt för Hokkaido.

Pga. de stränga vintrarna är vissa tåg även utrustade med braskamin inne i vagnen.
 

Jönsson

Medlem

Mr.cake

Medlem
Det går åt mindre glas?

Då kan man lika gärna köra på ett hål i väggen. Då 1-glas isolerar otroligt ineffektivt. Vi var smarta nog att sluta med 1-glas under 1800-talet. 3-glas med en gasfyllning ger 80-95% bättre isolering. Kostnaden är inte alls mycket dyrare än den vinsten man får.
 

Dr. Miles

Expert
Då kan man lika gärna köra på ett hål i väggen. Då 1-glas isolerar otroligt ineffektivt. Vi var smarta nog att sluta med 1-glas under 1800-talet. 3-glas med en gasfyllning ger 80-95% bättre isolering. Kostnaden är inte alls mycket dyrare än den vinsten man får.
Jag skrev i min reserapporttråd förut men i Japan är det viktigt att huset kan "andas".
De flesta traditionella hus är anpassade till japanska sommar (inte vinter) så genomströmning av luft är viktig.
Inte nödvändigt att ha enkel glas men om huset är för tät så finns det risk att det blir mögelbildning, vilket ofta leder till "sick house syndrome".
 
Toppen