Senaste nytt

Plötsligt så händer det.....inbrott i väskan...

På beskrivning låter det verkligen som de sett någonting de behövde kolla och öppnat väskan, dvs, det låter som precis samma tillvägagångssätt som handbagage minus att du då är där och kan öppna och/eller hjälpa till att söka efter vad som ser konstigt ut på bilden. Alternativt har de gjort någon stickprovs-swab-liknande grej.

En tycker att de borde lämna en lapp; men världen är stor, människorna är många och fel gör vi alla; och olika rutiner har vi visst med... :p
Att säkerhetspersonal behöver bryta upp resväskor tycker är helt ok och det var minimal åverkan på väskan (jag fixar låset med en tång på 5 sek..). Men som sagt kunde man lagt en lapp att man gjort det och då hade jag inte behövt vara orolig att saker var borta.

Last edited:
Att säkerhetspersonal behöver bryta upp resväskor tycker är helt ok och det var minimal åverkan på väskan (jag fixar låset med en tång på 5 sek..). Men som sagt kunde man lagt en lapp att man gjort det och då hade jag inte behövt vara orolig att saker var borta.

Du verkar ha en övertro på säkerhetspersonal och de som hanterar väskorna.
Vem som helst kan öppna väskan, mitt TSA lås tar max 10 sekunder att bryta upp.

Här stjäl de från "säkra" områden på flygplatsen.
Detta är förvisso USA, men jag skulle inte tro det är bättre på andra ställen...

Tyvärr så har det funnits problem med stölder på både Sturup och Arlanda även om
det nu, som tur är, var några år sedan. Jag har fått väskan uppbruten och plundrad
i Caracas vid transfer men även råkat ut för stölder (ur väskan) i Moskva och Budapest.

Väcker en gammal tråd.

Vi åkte för några dagar sedan ARN-OSL-MXP i SAS plus, slutdestinationen var Lezzeno vid Comosjön 70 km fr. MXP . På ARN checkade vi in 2st väskor (manuell incheckning och med röda ”priority märkningar”). Vid ankomst till MXP så sakandes en av väskorna. När vi anmälde detta till flygplatshandlingen kunde dom se att väskan var kvar i Stockholm. Väskan skickades sedan dagen efter (vi kunde följa den i SAS spårningssystem) men istället för direkt flyget kl 07:00 så tog den samma väg via SOL som vi tog dagen innan och kom sålunda dag 2 vid 20 tiden till MXP.

Eftersom de inte hade utkörning så sent på kvällen så kom väskan under em dag 2. När vi sedan öppnade väskan kunde vi konstatera att någon hade varit inne och snott bl.a en del träningskläder och skor...

Väskan var låst (kod) och hade ett inbyggt TSA lås. Dock så fans en knepig plombering över dragkedjorna flärpar (Samonite väska där man trycker in dessa i kodlåset). Jag får nu lite knepiga vibbar...Någon öppnar en väska i våra länder alt. Italien och plockar ut skor och kläder...
Vart har detta hänt, ARN alt. MXP? Varför skickar man väskan via OSL istället för direkt STO-MXP. Vem kan göra detta utan att bruka våld på väskan?

Någon som varit med om liknande? Är inte väskorna bevakade hela tiden...?

Det finns ju ett sätt att öppna blixtlås med en penna det är inte det som hänt här? ( googla på det om du inte sett hur..)

Vart har detta hänt, ARN alt. MXP? Varför skickar man väskan via OSL istället för direkt STO-MXP. Vem kan göra detta utan att bruka våld på väskan?

Jag kan svara på några av frågorna, har ca 8 års erfarenhet att ha jobbat med ankomstservice och försenat/förlorat bagage

Vart har detta hänt, ARN alt. MXP?
Ingen aning.

Varför skickar man väskan via OSL istället för direkt STO-MXP?
När man hittar en väska som är på vift, så skickar man väskan på snabbaste bästa sätt till slutdestinationen där väskan är saknad. Vilket bolag eller rutt spelar ingen större roll. Viktigaste är att väskan kommer fram så snabbt det bara går

Någon som varit med om liknande?
Jag har tagit emot anmälan om stöld i väska 2 gånger på 8år. Så det är tack och lov rätt ovanligt. Tror dock att det är desto vanligare i andra delar av världen.
Som passagerare har jag aldrig blivit drabbad.

Är inte väskorna bevakade hela tiden...?
Nä, det behöver de inte vara. Olika på olika flygplatser..
Men det är klart, ingen obehörig kommer ju åt din väska. Men att vara behörig är ju inte samma sak som att vara ärlig tyvärr.

Vem kan göra detta utan att bruka våld på väskan?
Det är nog lättare än man tror....

[...]
Väskan var låst (kod) och hade ett inbyggt TSA lås. [...]
Vem kan göra detta utan att bruka våld på väskan? [...]
Är inte väskorna bevakade hela tiden...?

TSA-nycklar köper man på wish, kinesiska Ebay eller Alibaba.com, finns noll och ingen säkerhet i de låsen. Ett buntband tar en sekund att klippa upp, ungefär lika lång tid som tsa-låset, men då får man en tydlig indikation på att väskan har varit öppnad. Försök få tag på ett buntband i en avvikande färg och lägg ner några extra i handbagaget.

Har sagt det förut och lär säga det igen: det borde finnas nån sorts säkrare premium-hantering att köpa till (och som standard i C och First).

Inte alls konstigt - så är det ju när man skockar paket. Dyrare tjänst ger säkrare leverans.

Har själv blivit bestulen ur incheckat bagage. Fullt med guld- och Business-taggar på. Självklart kollas dessa väskor först av tjuvaktig hanteringspersonal.

Väcker en gammal tråd.

Vi åkte för några dagar sedan ARN-OSL-MXP i SAS plus, slutdestinationen var Lezzeno vid Comosjön 70 km fr. MXP . På ARN checkade vi in 2st väskor (manuell incheckning och med röda ”priority märkningar”). Vid ankomst till MXP så sakandes en av väskorna. När vi anmälde detta till flygplatshandlingen kunde dom se att väskan var kvar i Stockholm. Väskan skickades sedan dagen efter (vi kunde följa den i SAS spårningssystem) men istället för direkt flyget kl 07:00 så tog den samma väg via SOL som vi tog dagen innan och kom sålunda dag 2 vid 20 tiden till MXP.

Eftersom de inte hade utkörning så sent på kvällen så kom väskan under em dag 2. När vi sedan öppnade väskan kunde vi konstatera att någon hade varit inne och snott bl.a en del träningskläder och skor...

Väskan var låst (kod) och hade ett inbyggt TSA lås. Dock så fans en knepig plombering över dragkedjorna flärpar (Samonite väska där man trycker in dessa i kodlåset). Jag får nu lite knepiga vibbar...Någon öppnar en väska i våra länder alt. Italien och plockar ut skor och kläder...

Italienska flygplatser är ju ökända för att det sker "inbrott" i väskorna. Det är som sagt mycket enkelt att öppna en dragkedja så ska man komma runt detta krävs väska utan dragkedja samt lås man behöver en specifik nyckel till och inte TSA nyckel.
Man kan ju alltid plasta in i 100 meter gladpack, gör det svårare och man ser direkt om någon varit inne i väskan.

Jaha då hände detta mig :mad:
Då vi hade lång väntetid i Warszawa efter flighten från Los Angeles idag så passade vi på att checka in vårt handbagage för att slippa konka på dem inne i stan. När väskorna kom på bandet såg jag direkt att de varit inne i våra väskor och rotat.
Tyvärr hade jag köpt en appeltv i staterna för att tjäna några hundralappar :cool:, tji fick jag.
Naturligtvis hade de stulit den ur väskan och jag antar att detta har skett på Warszawa flygplats.
Får polisanmäla detta imorgon och se ifall hemförsäkringen kanske kan täcka den, eller vad jag ska göra.
Riktigt surt är det.....:mad::mad:

Toppen