Senaste nytt

SJ totalrenoverar SJ/X2000

Jaws

Medlem
Det är fantastiskt att en 23 år gammal stor är bekvämare än en ny i första klass.
Jag föredrar alla dagar i veckan att åka med x2000.
 

In_Sweden

Medlem
Seat pitch är inte fy skam heller i SJ2000 med nuvarande inredning.
1m i 2a Klass, 1m 5cm i 1a Klass.
Det är 41" i 1a Klass, eller 39" i 2a Klass översatt i tum för en enklare jämförelse med flyget.
 

perhall

Medlem
Komforten i 1 kl är ändå jämförbar med Business i en A330...
Det är oerhört bra komfort i Sj2000 när allt funkar som det ska.
Hydralpumparna hör man ofta när man är van, ändå är det fascinerande hur detta tåg tyst svävar fram i 200 km/h...
Det finns flera saker som är omoderna:
- inga breda ingångar = tar tid på stationerna
- mkt långsam acceleration (särskilt med 6 vagnar, alltså 2 1 kl, i uppförsbacke, som från Södertälje mot Stockholm)
- små toaletter
- dyrt underhåll
- tveksam pålitlighet

Ändå föredrar jag 2000 alla dar i veckan framför 3000 - stor skillnad i komfort! Det förra utvecklat under tågets glansdagar, det andra helt utan utvecklingsoptimism. "Jag kallar det för LidL, ett uppdaterat pendeltåg" som en tågvärd sa till mig nyligen...
 
För att väcka liv ordentligt i tråden! Hur inredningen skall se ut vet jag ännu inte. Den kinesiska x2000 som Sj köpte tillbaka är dock upprustning nu och skall gå i traffik sen förra veckan. Dock har dem monterat den vanliga inredningen i denna.

I dagens läge har Sj nu 37 tågsätt i sin flotta av x2000. Loket + 2 vagnar fick skrotas efter krocken i Malmö på stationen. Tåget som krockade med grävmaskiner i Kimstad mellan norrköping och linköping är redan i drift. Sj hade som mest 40 tågsätt x2000.

Keep you posted!
 
Last edited:

perhall

Medlem
Intressant, märkligt att de monterar gamla inredningen i men det kan ju också ha varit så att de hade stora delar eller kanske t o m all inredning från brunna och krockade vagnar samt ett reservdelslager som de inte kommer att behöva när de uppgraderar (så snart första vagnen uppgraderas fylls ju lagret på...).
Måste säga att jag ändå upplever 2000-tågen fräschare än många flygplan, t ex 737:eek:r SAS med de här borden som alltid lutar när man fäller upp dem, även LH och LX har en del som även i BC är mer slitna än SJ:s 2000-tåg...
 

Jonas C

Medlem
Mitt intryck av X2000 är snarare det motsatta. Har på senare tid upplevt tågen som smutsiga och i dåligt skick. Exempelvis mattan 1Klass som är full med kaffefläckar, stolar som går sönder när man försöker luta dem bakåt och toaletter som ständigt är ur funktion. Vid ett tillfälle var det fel på ventilaitonssystemet så att avloppsluft sprutades ut i vagnen. Det luktade minst sagt inte gott i vagnen efter att någon have varit på toaletten.
 

drW

Medlem
Trevligt att de tänkt fräscha upp X2000. Sitter just på ett för första gången på mycket länge. Åker vanligen mest 3000 tåg på Ostkustbanan. Hade glömt vilken komfortskillnad det är. Alla skakningar är ju liksom mjuka till skillnad från de nya tågen där det är svårt att äta med värdighet. Slitna är X2000 men det går ju att orda dålig "väghållning" är det värre med.
 
Nu är ett första set SJ/X2000 nere i Schweiz för att inleda arbetet.

X2 på utlandstur - Svenska Järnvägsklubben

Nr. X2 2005 blir ett testtåg, så att man ska kunna utvärdera inför den "riktiga" renoveringen.

Att påpeka som diskuteras mycket i tråden är det enbart först en teknisk ombyggnad som skall göras på tåget. Vad exakt som ska byggas om kan jag tyvärr inte svara på. Men inredningen är något som kommer i ett steg 2.

Ombyggnaden kommer dock att ske i Sverige.
 
Last edited:
Att påpeka som diskuteras mycket i tråden är det enbart först en teknisk ombyggnad som skall göras på tåget. Vad exakt som ska byggas om kan jag tyvärr inte svara på. Men inredningen är något som kommer i ett steg 2.

Ombyggnaden kommer dock att ske i Sverige.

Någon som vet som har fått jobbet i SE att bygga om dom?
 
Toppen