Senaste nytt

TransferWise valutaöverföring - erfarenheter

Har själv använt mig av TW i ett par år och använder det inom jobbet då jag får betalt i EUR på faktura som jag sedan för över ifrån TW till min svenska bank. Sparar mycket avgifter på detta i längden och bättre kurs.

Jag var även en av beta-användarna på kortet då jag har ett borderless account, så det är smidigt när man reser mycket att lägga in olika valutor, sedan exempelvis som när svenska kronan sjönk något förbannat kan man konvertera någon av de andra valutorna man har på kortet och göra en "vinst". Smidigt.

Ja, ett kort men som i bakgrunden kopplas till flera olika valutakonton och där debiteringen sker i den valutan som gäller i landet är onekligen smidigt. Jag gillar Transferwise, snabbt, smidigt och väldigt överkomliga avgifter!

Jag har använt TransferWise en del för att göra betalningar till konton i EU, och det funkar väldigt snabbt och smidigt.

Relevant för detta forum kan ju vara att pengarna man för över tyvärr måste komma från ett konto i ditt eget namn (eller från ett företagskonto som du kan visa att du är representant för). Någon form av pengatvättslagar som kräver det. Jag ville få lite poäng och spend på Amex för de överföringar jag gjorde denna väg, så när jag började använda TW så skapade jag en överföring där och förde sen över pengarna till deras bankgiro via billhop med Amex. Tror det funkade utan problem 3 gånger, men sen fick jag ett mail om att det var ett problem med överföringen och att jag skulle ringa dem. Då sa de att de inte kunde genomföra överföringen eftersom pengarna inte kom från mitt eget konto, utan från billhops konto.
Jag trodde att TransferWise erbjöd bättre kurs i alla lägen men det verkar som att skicka pengarna i EUR till ett konto inom EU blir det bättre med bankens utlandsbetalning. I alla fall för mig som använder Skandiabanken.

Ett exempel:

Att skicka 10.000 EUR till ett konto inom EU genom Skandiabankens utlandsbetalning
103.290,10 SEK

Screenshot20180712 01 SB.png

Att skicka 10.000 EUR till ett konto inom EU genom TransfeWise:
103.614,14 SEK

Screenshot20180712 02 TW.png

@Dr. Miles En SEPA transfer från din bank får väl bara kosta €1, så var i var fall tanken. Om eller när det är helt infört vet jag däremot inte.

Den största skillnaden i ditt fint illustrerade exempel verkar ligga i Transferwises avgift, på över 300 kronor. Du behöver också betänka att i SKandiabankens fall så är deras växelkurs endast indikativ, den slutgiltiga kursen kommer presenteras till dig först dagen efter medan den kurs som du erbjuds av Transferwise är garanterad när du väl bestämmer dig för att skicka din överföring.

För så pass stora belopp hade jag ändå föredragit att skicka dem från min vanliga bank. Transferwise har visserligen licens för att vara överföringsinstitut och de håller pengarna på konton hos stora, stabila och erkända banker, såsom exempelvis Wells Fargo i USA. Men som licensierat överföringsinstitut omfattas naturligtvis även de av anti-terror lagar och anti-money laundering bestämmelser. Överför du så pass mycket som €10 000 då utgår jag från att du kommer att behöva visa och förklara för Transferwise varifrån pengarna kommer innan de godkänner en sådan överföring. Det är säkert inga problem för dig att göra det men det medför extrajobb. Min egen bank känner min eller bolagets ekonomi bättre och vet med största sannolikhet redan varifrån de pengar jag har på kontot kommer ifrån, därför går en sådan kontroll från min bank oftast snabbare och enklare att förklara och överföringen går igenom snabbare. Därför hade jag själv, om jag nu skulle skicka iväg €10 000 valt att göra det via min vanliga bank, för att i möjligaste mån undvika problem.

Den största skillnaden i ditt fint illustrerade exempel verkar ligga i Transferwises avgift, på över 300 kronor. Du behöver också betänka att i SKandiabankens fall så är deras växelkurs endast indikativ, den slutgiltiga kursen kommer presenteras till dig först dagen efter medan den kurs som du erbjuds av Transferwise är garanterad när du väl bestämmer dig för att skicka din överföring.
Jag skickade pengarna i EUR i måndags (överföring samma dag) och det blev exakt samma summa i SEK som presenterades i "preliminärt belopp".

Kan tipsa om att om man ska växla riktigt stora belopp, så kan det vara värt att öppna ett konto i den valutan hos din svenska bank. Sen ringer du upp banken och ber att dom ringer upp valutahandlarna, som får ge dig ett bra pris på att växla. Sen när du fått in pengarna på ditt valutkonto överför du pengarna i rätt valuta och betalar bara en överföringsavgift mellan länderna.

Lite krångligare, men du bör kunna få en växelkurs kanske 0.1% ifrån spot priset.

Toppen