Transaktionen räknades som vanligt köp, inte som kontantuttag.
Tolkar jag rätt om denna möjliggör sk manufactured spend (nånting som jag själv inte dock brukar göra)
Transaktionen räknades som vanligt köp, inte som kontantuttag.
Fungerar TW från Kina?
Jag trodde att TransferWise erbjöd bättre kurs i alla lägen men det verkar som att skicka pengarna i EUR till ett konto inom EU blir det bättre med bankens utlandsbetalning. I alla fall för mig som använder Skandiabanken.Jag har använt TransferWise en del för att göra betalningar till konton i EU, och det funkar väldigt snabbt och smidigt.
Relevant för detta forum kan ju vara att pengarna man för över tyvärr måste komma från ett konto i ditt eget namn (eller från ett företagskonto som du kan visa att du är representant för). Någon form av pengatvättslagar som kräver det. Jag ville få lite poäng och spend på Amex för de överföringar jag gjorde denna väg, så när jag började använda TW så skapade jag en överföring där och förde sen över pengarna till deras bankgiro via billhop med Amex. Tror det funkade utan problem 3 gånger, men sen fick jag ett mail om att det var ett problem med överföringen och att jag skulle ringa dem. Då sa de att de inte kunde genomföra överföringen eftersom pengarna inte kom från mitt eget konto, utan från billhops konto.
Jag skickade pengarna i EUR i måndags (överföring samma dag) och det blev exakt samma summa i SEK som presenterades i "preliminärt belopp".Den största skillnaden i ditt fint illustrerade exempel verkar ligga i Transferwises avgift, på över 300 kronor. Du behöver också betänka att i SKandiabankens fall så är deras växelkurs endast indikativ, den slutgiltiga kursen kommer presenteras till dig först dagen efter medan den kurs som du erbjuds av Transferwise är garanterad när du väl bestämmer dig för att skicka din överföring.