Senaste nytt

Vad är vinsterna med Online check in?

Jag checkar alltid in online, med det är bara för att kunna komma så sent som möjligt och välja plats, jag gillar att sitta långt fram och ha gångplats.

När jag reser med min bättre hälft, som alltid checkar in väskan och alltid vill vara i sanslöst god tid (lyckas numera oftast förhandla ned det till en timme innan flighten går :p) så checkar jag in för att välja platser.

Stefan62

Medlem
Då ska du nog skaffa glasögon. :) Jag har iaf fått opups intra-EU med både SAS och LX utan att kärran var märkbart överbokad. Det var iofs innan Go/Plus, men jag skulle bli förvånad om det inte fortfarande förekommer. Att det sedan oftast är rätt meningslöst är en annan femma...

+1 på den här kommentaren.

Unicornone

Medlem
I somras när vi var i LA så flög min älsdat dotter hem före oss, hon checkade in online och var på flygplatsen i god tid men alla kassor var belamrade av mycket upprörda asisater som blivit strandade. ingen avdem pratade givetvis Engelska.. Påföljden blev att när dottern väl kom fram till baggagedrop så hade fönstret för checkin (som hon ju gjort online) stängt men UA-personalen vägrade släppa genom henne då tiden var ute. Men de sa att tack vare att hon checkat in online så kunde de omboka henne utan kostnad till nästa dag.... Den var ju fin, Amerikansk smidighet på botten. Men likväl en anledning att checka in online.

Då ska du nog skaffa glasögon. :) Jag har iaf fått opups intra-EU med både SAS och LX utan att kärran var märkbart överbokad. Det var iofs innan Go/Plus, men jag skulle bli förvånad om det inte fortfarande förekommer. Att det sedan oftast är rätt meningslöst är en annan femma...

Nu var det iofs just SK och vad som gäller idag (Go/Plus) som jag syftade på.

Mankan

Medlem
Jag vart i alla fall uppgraderad på sträckan DXB-BKK andra gången på raken. Vet inte om det har att göra med att jag bordar direkt från loungen ganska sent.

pep

Medlem
Eneste fordel ved on-line check-in er at man får sin garanterede plads. Ulemperne er derimod mange: lange køer ved drop-off, ingen eller lav chance for opup (da man jo "er på plads" - og ikke bliver opdaget i systemet med mindre man har meget høj status...), billetten er "brugt" i samme sekund man checker in online! Dvs. hvis man ikke når i lufthavnen i tide er man ilde stillet. Hvis man ikke har checket ind online og sidder fast i en kø, kan man måske ringe eller i det mindste blive No Show og måske få lov at rebooke. Masser af andre grunde til at undgå on-line: f.eks. særlig håndtering af baggage og mulig brug af forskellige FFP kort på samme rejse. Man kan heller ikke checke sin baggage ind særlig langt. Og man kan slet ikke checke baggage igennem hvis man rejser på flere forskellige billetter....Envidere kan man ved on-line ikke få adgang til Emergency Seats, da det kræver en synlig vurdering af passagerens fysik, normalitet, og intoksikeringsgrad / ædruelighed....

Last edited:
Eneste fordel ved on-line check-in er at man får sin garanterede plads. Ulemperne er derimod mange: lange køer ved drop-off, ingen eller lav chance for opup (da man jo "er på plads" - og ikke bliver opdaget i systemet med mindre man har meget høj status...), billetten er "brugt" i samme sekund man checker in online! Dvs. hvis man ikke når i lufthavnen i tide er man ilde stillet. Hvis man ikke har checket ind online og sidder fast i en kø, kan man måske ringe eller i det mindste blive No Show og måske få lov at rebooke. Masser af andre grunde til at undgå on-line: f.eks. særlig håndtering af baggage og mulig brug af forskellige FFP kort på samme rejse. Man kan heller ikke checke sin baggage ind særlig langt. Og man kan slet ikke checke baggage igennem hvis man rejser på flere forskellige billetter....Envidere kan man ved on-line ikke få adgang til Emergency Seats, da det kræver en synlig vurdering af passagerens fysik, normalitet, og intoksikeringsgrad / ædruelighed....

Håller inte alls med dig om allt detta. Givetvis varierar det mellan olika flygbolag och vad man har för status. Se kommentarer nedan:

Man är inte garanterad sin sittplats bara för att man checkar in online. Har varit med om flera gånger då det ändrats.

Nu droppar jag alltid bagage i businessclass-checkin (eftersom jag är EBG), men oavsett var du checkar in så skall du väl ändå droppa väskan?

De gånger jag fått opup har jag checkat in online. Som jag skrev tidigare i denna tråden så sker opup enligt en vän till mig som jobbat på SGS på Arlanda för nåt år sedan enligt principen, först incheckad med högst status blir uppgraderad först. Det talar i allra högsta grad för att checka in online och inte vänta.

Det går att ånrga check-in (även om jag aldrig testat det) på sas.se, så nog kan man göra nåt åt biljetten även om man checkat in online.

Har själv checkat in online på ARN-CPH-SIN med SK/SQ och skulle sedan vidare med MH på annan biljett via KUL till PNH från SIN. Inga problem för incheckningsdisken att tagga väskan hela vägen.

Det går att välja emergency row online på de flesta bolag, och du kan alltid be agenten ändra din seating eller andra parametrar när du droppar väskan.

pep

Medlem
Håller inte alls med dig om allt detta. Givetvis varierar det mellan olika flygbolag och vad man har för status. .......du kan alltid be agenten ändra din seating eller andra parametrar när du droppar väskan.
Tak for detaljerede kommentarer. Jeg respekterer dem, men vil dog fastholde mine, ikke udfra flest erfaringer med SK/*A, men udfra "det store gennemsnit". Hvis man har et status kort, er det oftest vældig godt at få lov at vise det ved indcheckning....?? Hvis du har et statuskort, får du alligevel lov til at bruge business check-in, så der kan man jo få reelle og de seneste opdateringer på flyets load, seating, etc. direkte fra skranken. Ved baggage drop står der ofte mange bag dig og stresser, så man ikke får alle muligheder belyst....og aldrig nogen god dialog..

Toppen