(Blir isf att åka ut till Arlanda imorgon kväll eftersom flyget går så tidigt på lördag... )
SAS 05:55? Säger hej om jag ser en fyramånaders i vimlet (kan dock tänka mig att planet är fullt med småttingar..)
(Blir isf att åka ut till Arlanda imorgon kväll eftersom flyget går så tidigt på lördag... )
Ang. infant och pass: det var faktiskt ett av de första steg jag tog (sjukt egentligen, jag vet) och idag ska jag hämta ut pass för min dotter.
SAS 05:55? Säger hej om jag ser en fyramånaders i vimlet (kan dock tänka mig att planet är fullt med småttingar..)
Varje gång, vilket inte är särskilt ofta, jag flyger Lufthansa från Kastrup vill de se ID. Höll också på att råka rejält illa ut i Venedig för ett par år sedan som jag skrev om här:Jag vet inte hur det funkar just på Mallorca men jag vet att det var bra länge sen jag visade någon som helst ID-handling vid flyg inom Schengen. Reser man bara med handbagage är det bara vid gaten de kan kolla och det verkar inte vara praxis längre, i varje fall inte under normala förhållanden. För mig verkar det som att flygbolagen i stort sett har slutat att intressera sig för om resenären är samma person som biljetten är utställd på.
EDIT: Det kan förstås variera mellan bolag, gissar jag. Jag har mest erfarenhet från SAS och Norwegian men även ett par andra europeiska bolag.
Är det riktigt? Låter konstigt att man inte, ens på uppmaning, ska behöva legitimera sig.Enligt polisen skall man inte behöva legitimera sig alls för resor inom Schengen. Skall vara som inrikes. MEN lätt att vara tuff när man ev nekas ombordstigning i utlandet.
Läste en intervju med en polischef för ett tag sedan, skall se om jag hittar den senare. Men se här iaf.Är det riktigt? Låter konstigt att man inte, ens på uppmaning, ska behöva legitimera sig.
Men frågan är, har ett resebolag rätt att neka resenär att åka med om resenären på uppmaning ej legitimerar sig?Läste en intervju med en polischef för ett tag sedan, skall se om jag hittar den senare. Men se här iaf.
Resor inom Schengen - Service - polisen.se
Resebolag: nej
Slumpmässig polis på gatan: ja