Hej SAS(?)
Det är självklart inte kul att få skäll som man tycker är obefogat. Men samtidigt är det inte du som individ som får skit, det är den roll du har. Alltså din roll som företagsrepresentanten för SAS. Även om man som individ inte kan lösa situationen så är det sällan en vinnande strategi för ett företag att skylla sina misstag på någon annan. Om vi lämnar dig som medarbetare och fokuserar på ditt jobb för SAS. Vad kan SAS göra då? Inget? Jo självklart. Om problemet tex ligger i att underleverantören, som man inte har något insyn i, så kan man, och kanske bör, byta leverantör?
En sak man som medarbetare måste lära sig, är att man är en representant för sin arbetsgivare, både i med och motgång. Om man lär sig det och inte tar saker personligt, så blir det lättare att både må bra på jobbet och att hitta lösningar.
Jag har blivit både arg och besviken vid kontakt med kundtjänst. Ibland är det pga att den jag pratar med uppenbart inte har tillräckliga kunskaper för att utföra sitt jobb, men ibland även när det inte finns något kundtjänst kan göra (tex Refund) men att det är uppenbart att hen samtidigt är totalt ointresserad av att höra hur det påverkar mig och varför jag tycker det är orimligt. ”För att det inte är hens fel”. Ja det är ju inte kundens fel heller, men det är ert jobb att ta emot klagomålet och sedan göra det bästa ni kan. Korrekt?
Edit: Är det verkligen SAS årskortet du representerar i detta inlägg? Är det inte dina ena känslornas åsikter? Är detta ett officiellt klargörande att SAS är missnöjda med insynen i underleverantörens system. Om SAS även önskar att det fanns en ”betala knapp” för kundtjänstmedarbetare, varför utvecklar inte SAS det?