Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

TP12

Medlem
Det verkar som att vissa kan göra stora inköp över kredit medan vissa ej kan detta.
Funderar om jag ska chansa på att föra över till SASMC kortet det bilen kostar (575 tkr) och betala bilen med kortet eller ej.
Aldrig tidigare haft problem med vare sig negativt saldo eller utgifter långt över min kredit, dock ej rört sig om så mycket pengar.
Har testat en hel del med detta och stora dragningar över min limit har varit issues. Har fått igenom flera under limit men som sammantaget varit över. Dock inte varit framgångsrik när det rört sig om mer än ca 1,5-2 gånger min limit totalt.

Har du tid innan leverans så hade jag nog gjort lite delbetalningar för att sprida ut det. Vill du chansa så kan det nog vara en bra idé att ha motsvarande summa tillgänglig på ett debitkort om de inte tar kreditkort eller om hela beloppet inte går att dra. Kommer nog ta någon vecka att få tillbaka pengarna från SEB och är du väldigt mkt över din limit så kanske de blir kinkiga så hade nog velat flyga under radarna i så stor utsträckning som möjligt.

De är tydliga på sin hemsida om att det inte ska fungera: https://saseurobonusmastercard.se/k...xtrainbetalning-foer-att-hoeja-min-koepgraens
 

MrRob

Medlem
Det verkar som att vissa kan göra stora inköp över kredit medan vissa ej kan detta.
Funderar om jag ska chansa på att föra över till SASMC kortet det bilen kostar (575 tkr) och betala bilen med kortet eller ej.
Aldrig tidigare haft problem med vare sig negativt saldo eller utgifter långt över min kredit, dock ej rört sig om så mycket pengar.

En killgissning från min sida är att det inte kommer att gå igenom såvida du inte har ~400k i kredit på kortet.

Jag hade, som någon annan redan föreslagit, också försökt mig på att göra ett par delbetalningar som alla ligger under kreditgränsen. Så har du t.ex. 200k i kredit så betala 190k -> återbetala 190k till SEB. Sen dra 190k till några dagar senare -> återbetala 190k till SEB och sen testa en till på 195k ett par dagar senare.
 
Det verkar som att vissa kan göra stora inköp över kredit medan vissa ej kan detta.
Funderar om jag ska chansa på att föra över till SASMC kortet det bilen kostar (575 tkr) och betala bilen med kortet eller ej.
Aldrig tidigare haft problem med vare sig negativt saldo eller utgifter långt över min kredit, dock ej rört sig om så mycket pengar.

99,99% chans att denna transaktion misslyckas.
 
Jag slår ofta i taket på min 150k kredit.

Troligen ser det nog ut som att jag ligger på ca 200-300k kredit i deras system, då de har 2mån periodisering av krediten. Problemet är att jag "nollar" krediten varje månad, jag kollar appen och betalar in all min spend, varje månad. De vill att man skall betala det som står på fakturan.

Det konstiga är att min PointEarner fortsätter fungera även efter mitt kort klagar på noll kredit.
Exakt var min "osynliga kreditgräns" går, vet jag ej.

Jag tycker det är sjukt störigt, de borde iaf godkänna en reset av krediten över en månadsperiod ist för två månader.
Om man nu, som jag, vill clear:a skulden varje månad.
 
En killgissning från min sida är att det inte kommer att gå igenom såvida du inte har ~400k i kredit på kortet.

Jag hade, som någon annan redan föreslagit, också försökt mig på att göra ett par delbetalningar som alla ligger under kreditgränsen. Så har du t.ex. 200k i kredit så betala 190k -> återbetala 190k till SEB. Sen dra 190k till några dagar senare -> återbetala 190k till SEB och sen testa en till på 195k ett par dagar senare.
Max är 300k kredit.
 

Fredrik

Medlem
Om man är miljardär tror jag inte man använder SAS Mastercard :)

Korrekt, man behöver inte poängen och använder förmodligen ett vanligt debetkort.

För många år sen vet jag med 100% säkerhet att en av Sveriges allra rikaste och mest välkända affärsmän hade AMEX gröna kort och inget "livsstilskort".
 

Tomas E

Medlem
Om man är miljardär tror jag inte man använder SAS Mastercard :)

Korrekt, man behöver inte poängen och använder förmodligen ett vanligt debetkort.

För många år sen vet jag med 100% säkerhet att en av Sveriges allra rikaste och mest välkända affärsmän hade AMEX gröna kort och inget "livsstilskort".
En "normal" miljardär använder förmodligen en private banking-lösning där kapitalförvaltning är det huvudsakliga inslaget, men där även löpande privata utgifter hanteras. :cool: Grejen är att om du har mycket förmögenhet så är det i många fall inkomst av kapital som är dina huvudsakliga löpande intäkter, inte inkomst av tjänst (som kan vara noll), och dessa tenderar att variera en hel del mellan åren. Så "löntagaranpassade" kreditkort kan vara dåligt anpassade för den mycket förmögne som dessutom bränner stora belopp.
 
Toppen