Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

frabol

Ny medlem
99,99% chans att denna transaktion misslyckas.
Ja det kommer ej lyckas. Var i kontakt med bilfirman och frågade om dem tar kort, så fick jag till svar "Ja, men ej kreditkort."

Finns det någon som har koll på om det går att använda ett Curve kort för betalningen till bilfirman, och sedan flytta över dragningarna till SASMC i efterhand?
 

TP12

Medlem
Ja det kommer ej lyckas. Var i kontakt med bilfirman och frågade om dem tar kort, så fick jag till svar "Ja, men ej kreditkort."

Finns det någon som har koll på om det går att använda ett Curve kort för betalningen till bilfirman, och sedan flytta över dragningarna till SASMC i efterhand?
Det kan gå direkt till SAS MC via Curve men kan vara strategiskt vettigt att dela upp betalningen i flera mindre delar på anntat underliggande kort och sedan flytta över successivt till SAS MC. Men bilfirman kanske inte vill ta utländska debitkort heller? En lösning är att fråga dem hur mkt de vill ha betalt för att dra kortet dvs. kompensera dem för deras kortavgifter.
 

MrRob

Medlem
Ja det kommer ej lyckas. Var i kontakt med bilfirman och frågade om dem tar kort, så fick jag till svar "Ja, men ej kreditkort."

Finns det någon som har koll på om det går att använda ett Curve kort för betalningen till bilfirman, och sedan flytta över dragningarna till SASMC i efterhand?

Curve bör fungera eftersom det är ett debit-kort. Kolla dock upp dagsgränser och ha GBIT-gränser på ditt Curve-kort i åtanke när du gör betalningarna om det är en faktor i din strategi.
 

frabol

Ny medlem
Precis vad jag tänkte, jag fått besked om att de ej tar emot kreditkort. Och debit ska ju fungera då..

Tänkte jag får dela upp summan i flera transaktioner och flytta succesivt dom till SASMC. Curve X har ju tillräckligt med GBIT och 60 dagar gräns, så bör kunna flytta allt under den tiden.
 

mischadee

Medlem
Nu börjar det närma sig dragning av årsavgiften för Premium och i vanlig ordning så börjar jag ifrågasätta värdet. Prioriterar Amex Elite på alla betalningar och känner inte att Fly Premium tillför väldigt mycket. Tänker att jag kanske ska byta till vanliga MC Eurobonus för att i allafall fortsätta få lite poäng men till en lägre årskostnad. Vet ni om man får välkomstbonus, 3000 poäng om man byter ner sig från Premium? Tänker att man inte får det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Nu börjar det närma sig dragning av årsavgiften för Premium och i vanlig ordning så börjar jag ifrågasätta värdet. Prioriterar Amex Elite på alla betalningar och känner inte att Fly Premium tillför väldigt mycket. Tänker att jag kanske ska byta till vanliga MC Eurobonus för att i allafall fortsätta få lite poäng men till en lägre årskostnad. Vet ni om man får välkomstbonus, 3000 poäng om man byter ner sig från Premium? Tänker att man inte får det.
Tänk på att kvarvarande outnyttjad del av årets avgift för alla kort återbetalas vid uppsägning. Det är bara Amex Platinum som jag har sett har en uppsägningsavgift de första 6 månaderna men sedan gäller det samma för det kortet. För att få välkomstbonus får man inte ha haft något SAS MC de senaste två åren.
 

micke

Medlem
Funderar på att byta ner mig från premium till det vanliga MC men är i färd att boka en resa. Nån som har nån input på om man mot förmodan kan utnyttja reseförsäkringen trots byte av kort.
Har inte kollat alla delar men just försäkringen verkar ju vara ganska likvärdig.
 

palmen

Moderator
Funderar på att byta ner mig från premium till det vanliga MC men är i färd att boka en resa. Nån som har nån input på om man mot förmodan kan utnyttja reseförsäkringen trots byte av kort.
Har inte kollat alla delar men just försäkringen verkar ju vara ganska likvärdig.
Rent generellt måste du ha kvar kortet för att försäkring ska gälla. Att du har ett annat kort spelar ingen roll.
 

Maxxan

Medlem
Om man inte använder Fly Premium och siktar på att byta upp sig till Amex Elite, finns det någon fördel med Premium-kortet? Känner till att SAS-resorna ger lite fler extrapoäng samt att man kan få baspoäng när man drar kortet (dock med tapp av extrapoäng vs Amex Elite). Funderar på att spara 1340kr per år och byta ner mig.
 
Toppen