Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

pswe

Medlem
Blev en soppa av alltihopa. Ringde två gånger första till vanliga kundtjänst 1.5h samtal där hon försökte alla utvägar men sa senare tyvärr vi kan inte omboka med ett annat flygbolag än Lufthansagruppen. Senare Miles&More support (Senator). Samtal 20minuter och konsekvens av att de inte kan omboka med något annat bolag än Lufthansagruppen.
Ska jag boka ett ersättningsflyg för 6000kr och sedan begära lufthansa på den kostnaden samt EU261?
Vad kom du själv fram till när du läste förordningen?
 

airac

Medlem
Att jag har rätt till ombokning genom valfri bolag fast LH nekar.
Stämmer, jag hade samma med LH för några år sedan. Sök upp mina inlägg tidigare i tråden med sökfunktionen och mitt alias. Slutade med att jag köpte biljetter och efter medling genom EUs portal så fick jag biljettskillnaden tillbaka. Få och ha rätt är olika saker.
 

Hachans

Medlem
Vad erbjuder LH dig för ombokning? Du har naturligtvis inte rätt till vilken ombokning som helst.

EU-rättigheterna säger att du har rätt att bli reroutad på earliest opportunity. Lufthansa tycker att earliest opportunity är med deras egna flygbolag, medan ARN, SÖP mfl tycker att det är med vilket flygbolag som helst. LH hoppas ju såklart på att ingen drar det vidare och viker ner sig i de fall någon pallar.

Jag hade exakt samma sits där de säger att de inte bokade om med Norwegian för de har inget avtal. Jag menade att jag är ganska säker på att Norwegian tar emot pengar och därför är det ett alldeles utmärkt alternativ, framförallt när förseningen blev sex timmar istället för 24 och varken hotell eller måltidspengar behövdes.
 

mbglo

Medlem
EU-rättigheterna säger att du har rätt att bli reroutad på earliest opportunity. Lufthansa tycker att earliest opportunity är med deras egna flygbolag, medan ARN, SÖP mfl tycker att det är med vilket flygbolag som helst. LH hoppas ju såklart på att ingen drar det vidare och viker ner sig i de fall någon pallar.

Jag hade exakt samma sits där de säger att de inte bokade om med Norwegian för de har inget avtal. Jag menade att jag är ganska säker på att Norwegian tar emot pengar och därför är det ett alldeles utmärkt alternativ, framförallt när förseningen blev sex timmar istället för 24 och varken hotell eller måltidspengar behövdes.
Earliest opportunity innebär troligen inte ordagrannt earliest opportunity. Exempelvis:
- Om ett ursprungligt flyg med LH skulle gå 12:00
- Om LH erbjuder ett alternativt flyg som avgår 12:30
- Om det finns ett alternativt flyg med SK som går 12:15

Om du nekat LH:s erbjudna alternativ och på eget bevåg bokat med SK (med hänvisning till att SK:s flyg är det flyg som är earliest opportunity) tror jag inte att du skulle få rätt i en eventuellt tvist. Earliest opportunity torde mena både med hänsyn till passageraren och med hänsyn till flygbolaget. Se exempelvis CAA's guidelines där de menar att det är först om det inte finns alternativa flyg med hos flygbolaget samma dag, som flygbolaget bör söka efter alternativa flyg hos andra flygbolag.

airlines will normally prefer to offer affected passengers a re-routing option on their own services or, where applicable, those of their partner airlines. [...] However, in circumstances where there is no re-routing option under Article 8(1)(b) on its own services or, where applicable, on the services of its partner airlines, on the same day as the original flight and via the same route, the CAA’s view is that the airline should next seek to identify rerouting options on the services of alternative airlines on the same day as the original flight and via the same route.

Däremot i detta fall (där LH:s erbjudna alternativa flyg är 2 dagar senare), så är det glasklart att Torsi har rätt till ombokning på andra flygbolag.
 

Hachans

Medlem
Earliest opportunity innebär troligen inte ordagrannt earliest opportunity. Exempelvis:
- Om ett ursprungligt flyg med LH skulle gå 12:00
- Om LH erbjuder ett alternativt flyg som avgår 12:30
- Om det finns ett alternativt flyg med SK som går 12:15

Om du nekat LH:s erbjudna alternativ och på eget bevåg bokat med SK (med hänvisning till att SK:s flyg är det flyg som är earliest opportunity) tror jag inte att du skulle få rätt i en eventuellt tvist. Earliest opportunity torde mena både med hänsyn till passageraren och med hänsyn till flygbolaget. Se exempelvis CAA's guidelines där de menar att det är först om det inte finns alternativa flyg med hos flygbolaget samma dag, som flygbolaget bör söka efter alternativa flyg hos andra flygbolag.



Däremot i detta fall (där LH:s erbjudna alternativa flyg är 2 dagar senare), så är det glasklart att Torsi har rätt till ombokning på andra flygbolag.

Visst, och jag tror i tillfället som du listar ovan att ingen riktigt klagar på om de får vänta 15 minuter extra utan först när det drar iväg med väntetiden.

Men hade varit intressant om myndigheterna satte ner foten i detta lite.
 

Kimmen00

Medlem
Lång historia kort.. som jag tidigare skrev i lounge-tråden så blev vårt flyg IAD-MUC i lördags inställda och vi blev ombokade till LH i C men ett dygn senare.. fick ett underbart LÖGN-svar:
"
Even though we make every effort to adhere to the flight schedule and avoid wait times, unfortunately, we cannot completely rule out occasional delays at the airport.

Severe snowfall in Germany has prevented flight operations leading to problems in your journey. As safety in air traffic is always a top priority for us, such situations cannot be always avoided."

Jag skulle verkligen vilja se var detta snöfall den 3e augusti var i Europa?
OK med deras standardsvar men de kan ju iaf försöka göra det bra iaf.. uselt.
Blir nytt svar om att LH inte visat blabla så får vi se

Efter blaj-svar flera gånger från Lufthansa drog jag detta till SÖP och idag damp det ner ett mail från Lufthansa där de vill betala mig den begärda summan.. 600 euro x 4.. Nice.
 

erik2000

Medlem
Antar att det pratas om här innan, men om någon kan dra det snabbt? Är det klarlagt vilket som är det bästa tjänsten för att ansöka om EU261-ersättning?
 
Toppen