Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

LPC123

Medlem
Finns det någon här inne som nyligen fått beslut från ARN? Jag sitter med ett ärende sen december som blev 'färdigt för avgörande' för 125 dagar sen. Enligt regeringens instruktion till ARN ska ärendet avgöras inom 90 dagar från dess att det är 'färdigt för avgörande'...
Hur gick det för dig i detta ärende? och hur lång tid tog det innan dom tog beslut? Mitt ärende är nu sagt att det är klart för avgörande men har väntat sedan 27juni och dom hoppas att inom 90dagar ska beslut komma :(
 

mbglo

Medlem
Hur gick det för dig i detta ärende? och hur lång tid tog det innan dom tog beslut? Mitt ärende är nu sagt att det är klart för avgörande men har väntat sedan 27juni och dom hoppas att inom 90dagar ska beslut komma :(
Det går inget vidare. Nu uppe på nära 200 dagar sen dess att ärendet var klart för avgörande.

Hade hoppats att de skulle få till ett avgörande efter semestertider med tanke på den nya avgiften, som troligen gör att arbetsbördan minskar något, men icke. Blir inte förvånad om det kommer ett beslut i december när de vill fixa till statistiken inför årsredovisningen…

Enligt förordning _ska_ ARN meddela om 90-dagarstidsfristen förlängs (en tvist ska avgöras inom 90 dagar efter det att ärendet är färdigt för avgörande. Om det är nödvändigt på grund av ärendets karaktär får handläggningstiden förlängas. Parterna ska informeras om att tidsfristen förlängs och om när de kan förvänta sig att få nämndens rekommendation om hur tvisten ska lösas), men det har man naturligtvis inte gjort.

Jag har skickat en förfrågan om när man kan förvänta sig ett avgörande, men har endast fått svaret att ”Ärendet väntar på att tas upp på sammanträde. Vi kan inte säga vilket datum det blir eller när beslutet kommer att skickas till parterna”.
 

LPC123

Medlem
Det går inget vidare. Nu uppe på nära 200 dagar sen dess att ärendet var klart för avgörande.

Hade hoppats att de skulle få till ett avgörande efter semestertider med tanke på den nya avgiften, som troligen gör att arbetsbördan minskar något, men icke. Blir inte förvånad om det kommer ett beslut i december när de vill fixa till statistiken inför årsredovisningen…

Enligt förordning _ska_ ARN meddela om 90-dagarstidsfristen förlängs (en tvist ska avgöras inom 90 dagar efter det att ärendet är färdigt för avgörande. Om det är nödvändigt på grund av ärendets karaktär får handläggningstiden förlängas. Parterna ska informeras om att tidsfristen förlängs och om när de kan förvänta sig att få nämndens rekommendation om hur tvisten ska lösas), men det har man naturligtvis inte gjort.

Jag har skickat en förfrågan om när man kan förvänta sig ett avgörande, men har endast fått svaret att ”Ärendet väntar på att tas upp på sammanträde. Vi kan inte säga vilket datum det blir eller när beslutet kommer att skickas till parterna”.
Suck :( det låter ju inget vidare alls! Kan det vara så att dom har sammanträde i olika områden (tex flygrelaterat, Bygg etc )olika perioder? och att dom när det är dags för Flygrelaterat då tar upp flera ärenden samtidigt? Eller vet någon hur dom jobbar på ARN?
Ja då är det bara att sitta stilla och väääänta då :(
 

Backisen

Ny medlem
Jag uttryckte mig otydligt. Kvinnan i servicedesken sa inte rakt ut att jag skulle ha rätt till ersättning men hennes uttryck och hur hon gav mig informationen gav mig en känsla av att jag skulle få ersättning.

Jag har skickat in begäran om ersättning enligt EU261/2004 men det var därifrån jag fick avslag med hänvisning till extraordinära omständigheter, ”damage during flight operations”, dvs, något helt annat än servicedesk hänvisade till. Case closed, säger dom nu. Det uppstod ingen damage på vår flygning och det var heller inget som omnämndes av kapten eller annan att det skulle skett tidigare under dagen. Det var en helt vanlig flygning men flyget var sent inkommande från ARN till UME.
Efter att ha anmält till ARN har nu SAS gått med på att betala ersättning för 4 av 5 passagerare. För passagerare 5 som är infant vill SAS inte betala med motiveringen:
Som framgår på biljetterna som anmälaren delat i ärendet reste passageraren [Namn] gratis och omfattas därför inte av EU-förordning 261/04 (se artikel 3.3 i förordningen).
Artikel 3.3 anger:
3. This Regulation shall not apply to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. However, it shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme or other commercial programme by an air carrier or tour operator.
Enligt biljett som ställts ut till infant anges tydligt att ”fare” är 144 SEK.

Någon som vet vad som gäller? Är 144 SEK=free of charge i flygbolagens värld? Fare för vuxna passagerare var 10 gånger högre än infant.
 

Sullon

Medlem
"or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public" Det skulle väl kvala för de 90% rabatt du fått? Den är inte tillgänglig för den breda massan.
 

Jannes

Medlem
"or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public" Det skulle väl kvala för de 90% rabatt du fått? Den är inte tillgänglig för den breda massan.
Breda massans infants, jo.
Man syftar väl mest på personalbiljetter eller motsvarande med den paragrafen.
 

Backisen

Ny medlem
"or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public" Det skulle väl kvala för de 90% rabatt du fått? Den är inte tillgänglig för den breda massan.
Det är den väl, så länge man är ett spädbarn? Det är ju inte så att vi fått ett särskilt bra pris just för detta spädbarn.

Jag tolkar det dessutom som att det inte är den delen som SAS hänvisar till.
 

Sullon

Medlem
Då kan man undra varför flygbolagen bemödar sig att ta ut struntsummor för infants om de åker på att betala "fullpriskompensation"? Men vad gäller om en infant åker gratis på awardbiljett? Full ersättning?
 

Backisen

Ny medlem
Då kan man undra varför flygbolagen bemödar sig att ta ut struntsummor för infants om de åker på att betala "fullpriskompensation"? Men vad gäller om en infant åker gratis på awardbiljett? Full ersättning?
Vad menas med en gratis awardbiljett? Om den är poänggratis bör man inte få ersättning. Men kostar den poäng men är pengargratis bör man få ersättning.
 

SK989

Medlem
Frågan om en infant omfattas av 261/2004 har provats av EU-domstolen i målet 686/20. Domen är lite konstig. Domslutet är följande:

"Artikel 3.3 första meningen i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91 ska tolkas så att villkoret direkt eller indirekt tillgängligt för allmänheten i denna bestämmelse, inte avser passagerare som reser gratis.

Artikel 3.3 andra meningen förordning nr 261/2004 ska tolkas så att en passagerare som reser gratis på grund av sin låga ålder, men som varken har en tilldelad plats eller boardingkort och vars namn inte återfinns i den platsreservation som dess föräldrar gjort, inte omfattas av förordningens tillämpningsområde."


Det innebär väl rimligen att en infant som betalar 10% -d.v.s. inte gratis- omfattas? Samma sak med en infant som reser på en award om barnet har eget boardingkort.
 
Last edited:
Toppen