palmen
Moderator
Nej, för det är subjektivt då det inte finns någon definition på bäst.Antar att det pratas om här innan, men om någon kan dra det snabbt? Är det klarlagt vilket som är det bästa tjänsten för att ansöka om EU261-ersättning?
Nej, för det är subjektivt då det inte finns någon definition på bäst.Antar att det pratas om här innan, men om någon kan dra det snabbt? Är det klarlagt vilket som är det bästa tjänsten för att ansöka om EU261-ersättning?
Som @Jannes skriver har du inte rätt tillbaka någon compensation, men däremot duty of care.Hej,
Vore väldigt tacksam för hjälp.
Jag och familjen skulle resa direktflyg Catania-Köpenhamn via SAS i augusti. Väl på flygplatsen sattes ALLA flyg på delay pga aska från vulkanen Etna. Efter ett par timmar blev vi ombokade (av SAS) till ITA Airways flyg Catania - Rom - Köpenhamn. Kort därefter stängdes hela flygplatsen och alla avgångar ställdes in. Jag var i kontakt med ITA Airways som hänvisade mig tillbaka till SAS där bokningen gjorts och att de därefter skulle ha ansvaret.
Jag var därefter i kontakt med SAS och de erbjöd mig bästa nästa avgång tre (3!) dagar senare med SAS vilket jag inte förstod hur det kunde vara möjligt att inte hitta något tidigare. De bad mig återkomma och jag ringde nog 25 gånger de följande dagarna för att hitta ett tidigare flyg hem men det var lönlöst.
Ska sägas att flygplatsen öppnade igen dagen därpå utan inställda flyg.
Detta resulterade såklart i många extrautgifter i form av dyra hotell (i princip fullbokat) och mat för hela familjen de extra dagarna.
När jag försöker återkräva de extra utgifterna från SAS menar de att de hade ansvaret för mig och mina extrautgifter fram till dess att jag blev ombokad till ITA Airways och att vi blev ITA Airways ansvar när de ställde in sin flygning på eftermiddagen, vilket enligt mig är absurt då all kommunikation och bokning är gjord med SAS.
Efter ett antal vändor fram och tillbaka med SAS startade jag till slut ett ärende med ITA Airways och fick detta svaret:
"
Allow us to explain that when the flight disruption is caused by "extraordinary circumstances", which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken, as was the case with your flight, EU regulation EC 261/2004 (Art. 5.3 and Recital 14) states that the airline is not liable for compensation or refund of expenses incurred.
For this reason, we must respectfully deny your request for compensation. "
Jag förstår givetvis avskrivningsklausulen med dåligt väder men för mig verkar det helt orimligt att man inte har täckning för hotell/mat de extra dagarna SAS "tvingade" oss kvar.
Denna rätt till ersättning var också något jag dubbelkollade med SAS kundtjänst åtminstone 5 gånger de 25 gånger jag ringde under dagarna och fick ok på.
Är jag helt vilse i mina tankegångar och då helt bränd i detta ärende?
Tacksam för svar
Förstår jag det rätt om detta är händelseförloppetHej,
Vore väldigt tacksam för hjälp.
Jag och familjen skulle resa direktflyg Catania-Köpenhamn via SAS i augusti. Väl på flygplatsen sattes ALLA flyg på delay pga aska från vulkanen Etna. Efter ett par timmar blev vi ombokade (av SAS) till ITA Airways flyg Catania - Rom - Köpenhamn. Kort därefter stängdes hela flygplatsen och alla avgångar ställdes in. Jag var i kontakt med ITA Airways som hänvisade mig tillbaka till SAS där bokningen gjorts och att de därefter skulle ha ansvaret.
Jag var därefter i kontakt med SAS och de erbjöd mig bästa nästa avgång tre (3!) dagar senare med SAS vilket jag inte förstod hur det kunde vara möjligt att inte hitta något tidigare. De bad mig återkomma och jag ringde nog 25 gånger de följande dagarna för att hitta ett tidigare flyg hem men det var lönlöst.
Ska sägas att flygplatsen öppnade igen dagen därpå utan inställda flyg.
Detta resulterade såklart i många extrautgifter i form av dyra hotell (i princip fullbokat) och mat för hela familjen de extra dagarna.
När jag försöker återkräva de extra utgifterna från SAS menar de att de hade ansvaret för mig och mina extrautgifter fram till dess att jag blev ombokad till ITA Airways och att vi blev ITA Airways ansvar när de ställde in sin flygning på eftermiddagen, vilket enligt mig är absurt då all kommunikation och bokning är gjord med SAS.
Efter ett antal vändor fram och tillbaka med SAS startade jag till slut ett ärende med ITA Airways och fick detta svaret:
"
Allow us to explain that when the flight disruption is caused by "extraordinary circumstances", which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken, as was the case with your flight, EU regulation EC 261/2004 (Art. 5.3 and Recital 14) states that the airline is not liable for compensation or refund of expenses incurred.
For this reason, we must respectfully deny your request for compensation. "
Jag förstår givetvis avskrivningsklausulen med dåligt väder men för mig verkar det helt orimligt att man inte har täckning för hotell/mat de extra dagarna SAS "tvingade" oss kvar.
Denna rätt till ersättning var också något jag dubbelkollade med SAS kundtjänst åtminstone 5 gånger de 25 gånger jag ringde under dagarna och fick ok på.
Är jag helt vilse i mina tankegångar och då helt bränd i detta ärende?
Tacksam för svar
Jag tror en komplexitet är att det var SAS som till slut flög hem dem, efter de varit i kontakt med SAS. Ska ITA betala för 3 hotellnätter för SAS bokade om dem så sent?Förstår jag det rätt om detta är händelseförloppet
X:e Augusti skulle du åkt CTA-CPH med SAS. Samma dag ställdes flyget in och SAS bokade om er till ITA samma datum.
Sen står du med en ITA-biljett CTA-ROM-CPH och där även CTA-ROM ställdes in.
Och SAS ersatte dina utlägg för mat/drycka fram tills du blev ombokad till ITA?
Då har SAS gjort sitt, de bokade om dig till första bästa alternativ för att du ska ta hem och ersatt dig för mat/dryck.
Om det är korrekt uppfattat har du inget (mer) att hämta hos SAS, dock borde ITA ersätta dig för mat/boende/dryck tills de slutligen fick iväg dig
Den komplicerande faktorn måste ju vara att @Olle16 låg på SAS efter att ITA ställt in sin flight och ITA då hade ombokningsansvaret och duty of care...Inte ett lätt case skulle jag säga.
Caset är definitivt knepigt.Jag tror en komplexitet är att det var SAS som till slut flög hem dem, efter de varit i kontakt med SAS. Ska ITA betala för 3 hotellnätter för SAS bokade om dem så sent?
Inte ett lätt case skulle jag säga.
Det är korrekt uppfattat.Förstår jag det rätt om detta är händelseförloppet
X:e Augusti skulle du åkt CTA-CPH med SAS. Samma dag ställdes flyget in och SAS bokade om er till ITA samma datum.
Sen står du med en ITA-biljett CTA-ROM-CPH och där även CTA-ROM ställdes in.
Och SAS ersatte dina utlägg för mat/drycka fram tills du blev ombokad till ITA?
Då har SAS gjort sitt, de bokade om dig till första bästa alternativ för att du ska ta hem och ersatt dig för mat/dryck.
Om det är korrekt uppfattat har du inget (mer) att hämta hos SAS, dock borde ITA ersätta dig för mat/boende/dryck tills de slutligen fick iväg dig